3 procent van de Belgische reclamekoek voor internet

Volgens een schatting van de DMA (Digital Media Association) zouden reclameadvertenties op het internet goed zijn voor 3 procent van de totale jaarlijkse reclameuitgaven in ons land.

Elke maand knabbelt het internet een beetje meer aan de publicitaire koek in België. “Knabbelen” is het juiste woord, aangezien de klassieke media erg dominant blijven. Zo haalde het internet tussen januari en september van dit jaar, volgens een schatting van de DMA (de organisatie die de verschillende internetregies verenigt), ongeveer 1,4 procent van de reclameuitgaven binnen, ofwel 28 miljoen euro. Televisie nam 36 procent voor z’n rekening, de dagbladen 25,1 procent, de radio 11,6 procent, enz. Die eerste vergelijkende schatting baseert zich op de belangrijkste internetformats (banners, skyscrapers, en dies meer) maar behelst niet de reclame in nieuwsbrieven of in publireportages.Voor het volledige jaar 2006 verwacht de DMA dat de online reclame minstens 42 miljoen euro waard is. De organisatie is gerust dat het internet in officiële studies – zoals van de CIM-MDB – boven de 3 procent zal uitgroeien in 2007. Met 3 procent zou het internet (om een idee te geven) vergelijkbare reclame-inkomsten behalen als de vrouwenbladen.De DMA zegt dat ze momenteel zo’n 60 procent van de online reclameregies (intern en extern) vertegenwoordigt. De organisatie heeft echter de doelstelling om te garanderen dat het internetkanaal correct wordt vertegenwoordigd in de verschillende audimetrische studies. Ze nodigt daarom de alle verkopers van reclameruimte op het web uit (media sales houses in het jargon) om zich bij DMA aan te sluiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content