3D-printer van HP niet voor thuismarkt

Dit is HP's 3D-printer. © HP
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

HP’s 3D-printers, verwacht tegen 2016, mikken veeleer op bedrijven en servicebureaus, met hogere productiesnelheden en betere afwerking.

Na de recente aankondiging van HP’s nieuwe ‘3D print’-technologie – Multi Jet Fusion – blijkt uit bijkomende informatie (in een ‘white paper en een ‘FAQ’) dat deze systemen in eerste instantie bestemd zijn voor bedrijven en servicebureaus. Individuele gebruikers zullen veeleer via deze laatsten toegang hebben tot deze nieuwe technologie.

Sneller

De Multi Jet Fusion technologie doet een beroep op nieuw ‘print’-materiaal dat eerst wordt afgezet op de productieplek, waarna met behulp van een verder ontwikkelde ‘HP Thermal Inkjet array’ bijkomende chemische stoffen (‘agents’) hierop worden verstoven. Daarbij gaat het ‘fusing’ en ‘detailing’ agents, maar ook ‘transforming’ agents. Tevens wordt het materiaal opgewarmd. Dit proces, dat tevens een productie in meerdere kleuren toelaat, wordt vervolgens herhaald tot het voorwerp klaar is. De producten zouden een hoge sterkte hebben, zoals HP onder meer in een filmpje toont, waarin een wagen wordt opgetild aan een onderdeel gemaakt met de nieuwe technologie.

HP claimt twee belangrijke voordelen voor de Multi Jet Fusion technologie: productiesnelheid en afwerking. De HP printers zouden tot 10 maal sneller producten opleveren, wat de rendementsproblemen van de huidige systemen zou verlichten. Servicebureaus die ‘on demand’ productie doen, ook voor individuen, zouden zo beduidend meer objecten per dag aankunnen (afhankelijk van de omvang, het gebruikte materiaal en de complexiteit van het ontwerp kan het ‘print proces’ vandaag makkelijk uren in beslag nemen). Voorts stelt HP dat de kwaliteit van de afwerking (gladheid etc) hoger is dan de hedendaagse technologieën. Naast het rendement, zou dat tevens de toepassingsmogelijkheden sterk verhogen.

Belangrijk is tevens dat HP een ‘end to end’ oplossing wil bieden, onder meer in samenwerking met de gebruikers. Zo stelt HP dat het “een certifiëringsproces gaat aanbieden aan partners met het oog op de ontwikkeling van veelzijdige [print-]materialen.” Als deze aanpak resulteert in een breed gamma van materialen, kan dat het succes van de nieuwe HP technologie verzekeren.

Vandaag heeft HP de kerntechnologie ontwikkeld en gaat deze nu inbouwen in de eerste testsystemen, bestemd voor vroege gebruikers. In 2016 moeten dan de eerste – nog monochrome – toestellen in de algemene handel komen, later gevolgd door meerkleuren-productie systemen, en systemen die ook andere materialen aankunnen.

Wat de – niet aangekondigde – prijs van de systemen betreft, stelt HP dat “we deze oplossing ter beschikking willen stellen van iedereen, van grote bedrijven tot individuen voor een toegankelijke prijs.” En tevens, “we werken eraan eenheden te bezorgen aan bedrijfsklanten en servicebureaus, terwijl consumenten een betaalbare toegang tot onze oplossing zullen hebben via servicebureaus.” Hoewel HP meent dat zo’n printer binnen het bereik van heel wat gezinnen zal liggen, wijst het voorgaande erop dat HP in eerste instantie niet echt een verkoop op de huismarkt beoogt. Volgens marktwaarnemers mikt HP op een introductie van de systemen in 2016 omdat pas tegen dan de markt voor ‘additive manufacturing’ (zoals 3D printing beter kan worden omschreven) aan een steile groei zal beginnen.

Overigens heeft HP al in 2010 een eerste gamma van 3D printers op de markt gebracht, de HP Designjet 3D printer series, maar HP meende dat dit “niet het doorbraak product was dat nodig was, en dus hebben we onze energie toegespitst op technologie ontwkkeling.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content