“3G uitrollen waar veel mensen wonen”

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De 3G-strategie van KPN Belgium is gericht op populatie eerder dan op geografisch grondgebied. Dat vertelt woordvoerder Bart Vandesompele in de marge van de voorstelling van de kwartaalresultaten. Van een volledig landelijke dekking is geen sprake meer in 2010. Het bedrijf achter BASE heeft jarenlang gewacht met de uitrol van 3G, en heeft daar veel commentaar op gekregen. “Nu is de markt er echter rijp voor, en is de kostprijs voor de infrastructuur ook naar een aanvaardbaar niveau gedaald”, geeft Vandesompele een woordje uitleg. “Met als gevolg dat we een

De 3G-strategie van KPN Belgium is gericht op populatie eerder dan op geografisch grondgebied. Dat vertelt woordvoerder Bart Vandesompele in de marge van de voorstelling van de kwartaalresultaten. Van een volledig landelijke dekking is geen sprake meer in 2010.

KPN Belgium (het bedrijf achter BASE) heeft jarenlang gewacht met de uitrol van 3G, en heeft daar veel commentaar op gekregen. “Nu is de markt er echter rijp voor, en is de kostprijs voor de infrastructuur ook naar een aanvaardbaar niveau gedaald”, geeft Vandesompele een woordje uitleg. “Met als gevolg dat we een scherpere prijs zullen kunnen aanbieden dan de concurrentie.”

KPN wil zijn 3G-netwerk -in samenwerking met Ericsson en ZTE- versneld uitrollen in België (en Duitsland), zonder daarom naar een volledige dekking te gaan. “We bieden al 3G aan in de 7 grootste steden, en gaan nu verder uitbreiden naar de andere gebieden waar veel mensen wonen. Een volledige dekking is op dit moment nog niet nodig.”

Dat je op de E40 van Gent naar Brussel moet terugvallen op Edge, hoeft volgens de woordvoerder geen probleem te zijn. “Zelfs de iPad werkt behoorlijk op Edge. We beseffen dat deze strategie binnen enkele jaren niet langer houdbaar is, maar in 2011 zullen we dezelfde tot zelfs hogere snelheden kunnen aanbieden als de concurrentie. En zullen we minder geld gespendeerd hebben.”

Nettoresultaat

KPN Belgium heeft in het tweede kwartaal een lichtjes hoger nettoresultaat geboekt dan wat analisten hadden verwacht. In België zag het moederbedrijf achter BASE zijn dienstenomzet met 6,6 procent de hoogte in gaan.

Hiermee kon KPN op de Belgische mobiele markt een aandeel van meer dan 18 procent optekenen in het tweede kwartaal. Dat is een stijging van 1 procentpunt ten opzichte van vorig jaar.

De omzet en overige opbrengsten in België daalden met 1,5 procent naar 201 miljoen euro, als gevolg van de verkoop van KPN’s Belgische grootzakelijke vaste net-activiteiten. “De Belgische activiteiten waren erg succesvol met de versimpelde BASE portefeuille en de regionale focus”, aldus het halfjaarrapport.

Dankzij de ‘voortdurende focus op kosten, klantwaarde en marktaandelen’ steeg de nettowinst met 26 procent tot 465 miljoen euro. Analisten rekenden vooraf op een nettowinst van 449 miljoen euro. De omzet in het tweede kwartaal kwam – overeenkomstig de verwachting – uit op 3,36 miljard euro.

KPN bevestigt zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar. Voor 2010 rekent het bedrijf op een omzet in lijn met 2009, een bedrijfskasstroom van meer dan 5,5 miljard euro, kapitaaluitgaven van meer dan 2 miljard euro, een vrije kasstroom van meer dan 2,4 miljard euro en een dividend per aandeel van 0,80 euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content