4 trends die de softwaremarkt omgooien

20/10/08 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Datanews

Gartner-analist Yvonne Genovese ziet 4 overkoepelende trends - sterker nog: 'disruptions' - de software-industrie veranderen.

Gartner-analist Yvonne Genovese ziet 4 overkoepelende trends - sterker nog: 'disruptions' - de software-industrie veranderen.

Genovese wijst in de eerste trend op het belang van business process management (bpm), de draagbaarheid van apparaten en 'mash-ups'. "Web mash-ups zullen het dominante model worden voor de creatie van samengestelde bedrijfstoepassingen." Volgens de analist kunnen daarmee een nieuwe soort van kortetermijns- of zelfs wegwerpapplicaties gebouwd worden. Ook kunnen gebruikers hun eigen interface gemakkelijk aanpassen, wat dan weer tegemoet komt aan de vraag naar meer persoonlijke flexibiliteit (zie ook trend 2).

De tweede trend wijst op de verandering in de manier waarop gebruikers met ict en software omgaan. "Tegen 2015 zal geen enkel bedrijf nog concurrentieel voordeel halen of behouden als het geen gebruik maakt van de gecombineerde kracht van individuele keuzes, sociale dynamiek en samenwerking." Met deze omfloerste zin bedoelt Genovese dat gebruikers voortaan, ten dienste van het bedrijf en de samenwerking van de werknemers, veel individuelere (ict-)voorkeuren zullen hebben. "Veel software is vandaag nog teveel gericht op algemene bedrijfsnoden, eerder dan op gebruikersspecifieke noden."

De invloed van webplatformen, SaaS en SOA, trend nummer drie, verandert de softwareomgeving binnen bedrijven grondig. De omgevingen worden fijnmaziger en meer 'vloeibaar', zodat de snelle (her)samenstelling, integratie, orkestratie en/of hergebruik van applicaties mogelijk wordt.

De laatste trend gaat over de softwaremarkt. Genovese verwacht dat de markt zal evolueren naar de combinatie van een paar 'megaleveranciers' die werken met een breed ecosysteem van gefocuste, kleinere softwarefirma's. Dat zal waarschijnlijk leiden tot meer macht voor de verkoper en minder prijsflexibiliteit. Klanten zullen echter op zoek gaan naar alternatieven en strategieën om de kosten binnen de perken te houden. Hoe de verkopers daarop zullen inspelen, zal de basis vormen voor de komende veranderingen op de markt.

Onze partners