40 jaar Microsoft in 20 weetjes

© Reuters

Via een handige deal met IBM wist Bill Gates Microsoft in het centrum te wringen van het nieuwe ‘desktopparadigma’, dat begin de jaren tachtig van de vorige eeuw opkwam. Van daaruit veroverde het bedrijf vervolgens de markt voor productiviteitssoftware voor kantoorwerkers en werd het ook een geduchte speler op de markt voor serversoftware.

Er waren ook in het oog springende missers. Microsoft miste bijna de boot bij de opkomst van het internet, en wat mobiele apparatuur betreft, sloeg het de bal mis door te lang in te zetten op de destijds niet echt energiezuinige Intel-processors.

Dat stelt Microsoft op zijn veertigste verjaardag voor een forse uitdaging. De opkomst van de cloud en de groeiende populariteit van afrekenmodellen voor software naar rato van gebruik – waarbij klanten niet langer vooraf afrekenen – maken de situatie er niet eenvoudiger op. Maar Microsoft heeft al eerder voor hete vuren gestaan.

Bron: Automatiseringgids

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content