50-plussers veroveren sociale media

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Langzaam maar zeker veroveren ook 50-plussers sociale media als Facebook en Twitter.

Langzaam maar zeker veroveren ook 50-plussers sociale media als Facebook en Twitter.

Tot die conclusie komt trendwatcher Nathalie Bekx in haar jaarlijkse Trendbarometer: een onderzoek onder 4.000 Belgen. “We evolueren van high-tech naar high-touch, en precies dat zorgt er voor dat alsmaar meer 50-plussers op de trein van technologie en social media springen”, aldus Bekx. Met ‘high-touch’ bedoelt Bekx bijvoorbeeld dat applicaties niet langer centraal staan maar wel personen. “Vroeger haakten baby boomers af omdat het te moeilijk of te ‘nerdy’ was. Dat is nu niet meer het geval”, zegt Bekx die de trend bevestigd ziet in eerdere onderzoeken van het Amerikaanse Pew Research en – dichter bij huis – WDM Belgium. “In hun sociale participatie ladder in leeftijdsklassen, zie je dat het aantal ‘toeschouwers’ op sociale media bijna even hoog ligt bij 50-plussers als 35-plussers. Jongeren zijn wel duidelijk actiever in het creëren van content en het onderhouden van conversaties”, klinkt het.

Philippe Rogge, country manager Microsoft Belux, kan zich wel vinden in deze conclusie. “We zien dat de oudere generatie stilaan de nieuwe technologie omarmt, omdat ze niet achter willen blijven op Generation Y. Ze beseffen dat ze anders ook achtergelaten dreigen te worden op vlak van collaboration tools e.d.”, aldus nog Philippe Rogge.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content