5G -veiling moet wifi op de trein mogelijk maken

24/05/17 om 11:02 - Bijgewerkt om 11:01

Bron: Datanews

Telecomminister Alexander De Croo is samen met het BIPT een consultatieronde begonnen voor de vergunningen van de mobiele operatoren. Zij krijgen sowieso een deel spectrum, maar de deur blijft open voor nieuwe spelers.

5G -veiling moet wifi op de trein mogelijk maken

. © Franky Verdickt

Telecomminister Alexander De Croo is samen met het BIPT een consultatieronde begonnen voor de vergunningen van de mobiele operatoren. Zij krijgen sowieso een deel spectrum, maar de deur blijft open voor nieuwe spelers.

De huidige 2G en 3G-licenties vervallen in maart 2021. Daarbij krijgen de huidige operatoren automatisch bepaalde frequenties toegewezen. Volgens De Croo zorgt dat voor investeringszekerheid en dienstcontinuïteit. Een operator die al meer dan tien jaar 3G aanbiedt wordt zo immers niet uit de markt geduwd. Tegelijk blijft het wel mogelijk voor een nieuwe speler om licenties aan te schaffen mocht iemand zich geroepen voelen om een vierde mobiel netwerk uit de grond te stampen.

Daarnaast komen er ook veilingen in het 700 MHz spectrum die vanaf 2020 kan gebruikt worden om 5G aan te bieden. De Croo verwacht dat beide veilingen samen minstens éénmalig 679 miljoen euro zullen opbrengen.

Betere dekking, ook op de trein

Gelijk met de veiling worden ook de bijhorende verplichtingen verder bekeken. De Croo wil de minimumdekking voor mobiele netwerken verhogen van 98 naar 99,5 procent van de bevolking (niet te verwarren met het percentage van het grondgebied). Ook moet de minimumsnelheid van 3 naar 6 Mbps. Die twee maatregelen moeten de kwaliteit van het mobiele datanetwerk verbeteren

De aanpassing betekent ook goed nieuws voor treinreizigers. Operatoren die een 700 MHz-frequentie aanschaffen moeten immers in de twee jaar nadien 12 Mbps kunnen leveren op 99 procent van de zogenaamde golden lines, en 6 Mbps op 98 procent van de secundaire spoorlijnen kunnen aanbieden.

Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor de reizigers die zo een stabielere verbinding krijgen op rijdende treinen. Maar het geeft de NMBS ook meer ruimte om wifi op de trein aan te bieden.

Lees meer over:

Onze partners