7 op 10 bedrijven denkt aan elektronische facturatie

13/06/08 om 10:30 - Bijgewerkt om 10:29

Bron: Datanews

Hoewel de grote meerderheid van de facturen die middelgrote ondernemingen versturen nog steeds papieren facturen zijn, staat de markt van de elektronische facturatie aan de vooravond van de doorbraak. Dat besluit Certipost, de dochter van De Post die gespecialiseerd is in de uitwisseling en bescherming van digitale documenten, uit een enquête.

Hoewel de grote meerderheid van de facturen die middelgrote ondernemingen versturen nog steeds papieren facturen zijn, staat de markt van de elektronische facturatie aan de vooravond van de doorbraak. Dat besluit Certipost, de dochter van De Post die gespecialiseerd is in de uitwisseling en bescherming van digitale documenten, uit een enquête.

Momenteel is 84 procent van de naar klanten verstuurde facturen nog steeds een papieren factuur, zo blijkt uit de enquête bij ruim 500 middelgrote bedrijven. Maar 71 procent van de ondernemingen die nog geen klant zijn van Certipost voor elektronische facturatie overweegt om binnen de 3 jaar de overstap te maken.

Middelgrote firma's - en zo zijn er meer dan 36.000 in België - hebben elk jaar gemiddeld een 5.500 facturen. De ondernemingen noemen als voordelen van elektronische facturatie vooral kostenbesparingen, snelle verzending en milieuvriendelijkheid. Ze denken voor elektronische uitwisseling vooral aan facturen, bestelbonnen, loonbrieven, verzendnota's en contracten.

Certipost vindt de resultaten van de enquête "illustratief voor de groei die het verwacht in de markt voor elektronische documentuitwisseling en -bescherming". Het bedrijf, dat zijn vijfde verjaardag viert, kende zelf de voorbije 2,5 jaar een sterke groei. In januari 2006 had het 1.187 zakelijke en 20.472 particuliere klanten. Vandaag zijn dat er respectievelijk meer dan 42.000 en 430.000 en is het bedrijf naar eigen zeggen winstgevend.

Tegen 2010 wil Certipost meer dan 100.000 actieve bedrijfsklanten tellen. In België wordt daarvoor nog meer de nadruk gelegd op de verovering van de kmo-markt, zo luidt het.

Bron: Belga

Onze partners