8 miljoen sms-tickets aangevraagd bij De Lijn in 2013

02/01/14 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:47

Bron: Datanews

In 2013 hebben reizigers van De Lijn meer dan 8 miljoen sms-tickets aangevraagd (45 procent of 2,5 miljoen stuks meer dan in 2012), afkomstig van 700.000 unieke gsm-nummers.

8 miljoen sms-tickets aangevraagd bij De Lijn in 2013

© De Lijn

In 2013 hebben reizigers van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn meer dan 8 miljoen sms-tickets aangevraagd, 45 procent of 2,5 miljoen stuks meer dan in 2012. Ook het aantal gebruikers van een sms-ticket is sterk gestegen. In 2013 is via bijna 700.000 unieke gsm-nummers een sms-ticket aangevraagd, 29 procent of 160.000 gsm-nummers meer dan een jaar eerder. Dat meldt De Lijn.

Het sms-ticket is tot 22,5 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. De biljetverkoop op de bus of tram is sinds 2009 dan ook met een derde gedaald.

Wie een sms-ticket wil kopen, moet voor hij opstapt een bestelcode sms'en naar het nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen.

Een sms-ticket kost 1,40 euro voor 60 minuten of 2,20 euro voor 120 minuten. Daarbij komen nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms.

Sinds de lancering van het sms-ticket in 2007 zijn er al meer dan 18 miljoen sms-tickets verkocht. (Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners