’80 procent reclameclicks op Facebook van robots’

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Amerikaanse start-up Limited Run beweert dat 80 procent van de clicks op hun Facebook ads afkomstig is van robots. Het bedrijfje, dat een platform heeft gebouwd voor muzikanten, overweegt om alle activiteiten op Facebook te schrappen. Slechts 20 procent van de clicks op Facebook-advertenties van Limited Run zou afkomstig zijn van echte gebruikers, zo stelt de starter in een boodschap. Het jonge technologiebedrijfje oppert dat het meerdere interne en externe analysetools en methodes gebruikt heeft om zijn bevindingen te controleren. “Bij het testen van het Facebook-reclamesysteem stootten we op enkele merkwaardige dingen”, staat er te lezen op de blog en op de FB-pagina van Limited Run. “Facebook deed ons betalen voor heel wat clicks, terwijl wij slechts 20 procent konden traceren op onze site.”

De Amerikaanse start-up Limited Run beweert dat 80 procent van de clicks op hun Facebook ads afkomstig is van robots. Het bedrijfje, dat een platform heeft gebouwd voor muzikanten, overweegt om alle activiteiten op Facebook te schrappen. Slechts 20 procent van de clicks op Facebook-advertenties van Limited Run zou afkomstig zijn van echte gebruikers, zo stelt de starter in een boodschap. Het jonge technologiebedrijfje oppert dat het meerdere interne en externe analysetools en methodes gebruikt heeft om zijn bevindingen te controleren.

“Bij het testen van het Facebook-reclamesysteem stootten we op enkele merkwaardige dingen”, staat er te lezen op de blog en op de FB-pagina van Limited Run. “Facebook deed ons betalen voor heel wat clicks, terwijl wij slechts 20 procent konden traceren op onze site.”

Om te kunnen onderzoeken waar het juist fout liep, stak Limited Run een eigen analysetool in elkaar. “Daaruit bleek dat 80 procent van de clicks op onze Facebook-ads afkomstig was van gebruikers bij wie JavaScript uitgeschakeld was. En als dat het geval is, is het erg moeilijk voor traditionele analysesoftware om te achterhalen waar de clicks vandaan komen. Bovendien is normaliter slechts 1 tot maximaal 2 procent van ad-clicks afkomstig van toestellen zonder JavaScript.”

Om wat meer inzicht te krijgen, installeerden de jongens van Limited Run een ‘pagelogger’ op hun site. Uit de daaruit voortvloeiende resultaten bleek al snel dat al de bewuste clicks afkomstig waren van robots.

Gevraagd naar een reactie, bleef het in eerste instantie muisstil bij Facebook. Intussen heeft de social mediagigant wel al droogweg laten weten dat hij systemen in huis heeft die robots kunnen detecteren en desactiveren.

Naam Dit gezegd zijnde, is er nog een andere reden waarom Limited Run zijn pagina op Facebook wil schrappen. De start-up draagt nog steeds de oude naam ‘Limited Pressing’ op ‘s werelds grootste social mediaplatform. Maar om die naam te mogen veranderen, zou Facebook gevraagd hebben om maandelijks voor 2.000 dollar aan advertenties te kopen.

“They said they would allow us to change our name,” luidt het in de blogpost. “NICE! But only if we agreed to spend $2000 or more in advertising a month. That’s correct. Facebook was holding our name hostage.”

Hoeft het te verbazen dat de start-up genoeg heeft van Facebook, en voortaan zal focussen op Twitter en op Google? “We just don’t want to deal with Facebook anymore.”

Uit de reacties op het bericht van Limited Run blijkt intussen dat er nog bedrijven zijn die tot eenzelfde conclusie komen, en vaststellen dat het grootste gedeelte van de reclameclicks afkomstig zijn van bots.

Een Italiaanse onderzoeker concludeerde in juni ook al dat tot de helft van Twitter-volgers van merken in werkelijkheid robots zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content