Aandeelhouders RIM dringen aan op verkoop

07/09/11 om 11:31 - Bijgewerkt om 11:31

Bron: Datanews

Research In Motion is stuk, en als co-ceo's Jim Balsillie en Mike Lazaridis de brokken niet kunnen lijmen, dan is het beter om het bedrijf te verkopen, of om de patenten in het uitstalraam te plaatsen.

Aandeelhouders RIM dringen aan op verkoop

Research In Motion is stuk, en als co-ceo's Jim Balsillie en Mike Lazaridis de brokken niet kunnen lijmen, dan is het beter om het bedrijf te verkopen, of om de patenten in het uitstalraam te plaatsen. Zo klinkt de niet mis te verstane oproep van aandeelhouder Jaguar Financial. Dat bedrijf is het stilaan beu om te zien hoe de maker van de ooit zo populaire BlackBerry van de regen in de drop belandt, en steeds irrelevanter wordt.

"De huidige status quo is onaanvaardbaar, RIM kan het zich echt niet permitteren om stil te blijven zitten", schrijft Jaguar ceo Vic Alboini in een brief aan de Raad van Bestuur. "Het is tijd om het roer drastisch om te gooien. De managers moeten alles op alles zetten om de aandeelhouderswaarde te maximaliseren, voor dat er niets meer over blijft."

Wat die aandeelhouderswaarde betreft, ziet het er sowieso al niet te goed uit voor de Canadese smartphoneproducent. Sinds juni 2008 verloor het RIM-aandeel al 80 procent van zijn waarde, waarvan 50 procent in 2011.

Alboini oppert dan ook dat de tijd rijp is om een rist externe managers aan te trekken. Zij kunnen de opties bekijken vanuit een helder perspectief, en de juiste stappen ondernemen als het nieuwe QNX-besturingssysteem de BlackBerry niet terug op de kaart zet.

"Je kan in de huidige omstandigheden niet op één paard blijven wedden", aldus Alboini aan Bloomberg. "Want wat als de nieuwe producten geen zoden aan de dijk brengen? We willen toch niet dat RIM een nieuw Nortel wordt?"

Wat de productent van de BlackBerry de das omgedaan heeft, is de te trage lancering van nieuwe toestellen, het te beperkte aantal beschikbare mobiele applicaties, en het zo goed als volledig ontbreken van apparaten die gewone consumenten aanspreken.

Onze partners