Aantal betalende LinkedIn-gebruikers daalt

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De wereldwijde inkomsten uit sociale media zullen in 2012 afklokken op 14 miljard euro, wat overeenkomt met een stijging van 43,1 procent in vergelijking met vorig jaar.

De wereldwijde inkomsten uit sociale media zullen in 2012 afklokken op 14 miljard euro, wat overeenkomt met een stijging van 43,1 procent in vergelijking met vorig jaar. Dat stelt Gartner in een persbericht. In 2011 waren Facebook en co. nog goed voor 9,7 miljard euro. Opvallend is dat de marktonderzoeker het belang van de zogeheten ‘premium’-abonnementsformules ziet afnemen.

Reclame is en blijft de grootste inkomstenbron voor bedrijven actief in sociale media. Advertising zou met 7,2 miljard euro voor de helft van de totale geldstroom moeten zorgen in 2012, social gaming volgt met 5,1 miljard euro. Inkomsten uit abonnementen blijven steken op 230 miljoen euro.

“Het gebruik van sociale media is gemeengoed geworden”, zegt senior research analist Neha Gupta van Gartner, “anno 2012 maken meer dan 1 miljard mensen gebruik van één of meerdere platformen. Vanuit het inkomstenperspectief is er echter nog een grote marge, de markt moet zijn kinderschoenen nog ontgroeien.”

Toch spenderen marketeers al een groter deel van hun reclamebudget aan sociale media, omwille van het simpele feit dat het dààr is dat een groot deel van de geëngageerde gebruikers zich ophoudt, met een groter click through-potentieel als logische gevolg. Voorts zullen social mediasites games én gamification-technieken blijven gebruiken om meer inkomsten aan te kunnen trekken. De verkoop van virtuele goederen blijft de meest aantrekkelijke manier om dat te doen.

LinkedIn Hoewel het totale aantal gebruikers dat geld op tafel wil leggen voor een premium-account nog steeds in stijgende lijn gaat, moeten de abonnementsprijzen volgens de marktonderzoeker duidelijk naar omlaag.

Professionele sites zoals LinkedIn en Xing zien hun aantal betalende abonnees immers dalen, waardoor ze nog meer dan voordien een beroep moeten doen op advertising om uit de kosten te geraken. Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, verwacht Gartner nog weinig van premium-abonnementsformules.

Voorts zit volgens Gartner ook de verkoop van virtuele diensten rond sociale media in de lift, zoals pr en reputation management. Door beroep te doen op bedrijven die dergelijke diensten aanbieden, kunnen merken hun aanwezigheid op sociale media vlotter stroomlijnen en beter in het oog houden.

Tenslotte zullen ook de betalingen op sociale mediaplatformen toenemen, voor digitale content bijvoorbeeld, wat weer nieuwe revenue-mogelijkheden met zich brengt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content