Aantal telecomklachten hoog maar stabiel

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg vorig jaar 25.122 klachten van ontevreden burgers. Dat is een daling met 3 procent in vergelijking met 2010.

De Ombudsdienst voor Telecommunicatie kreeg vorig jaar 25.122 klachten van ontevreden burgers. Dat is een daling met 3 procent in vergelijking met 2010.

De cijfers werden bekendgemaakt door minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) na een parlementaire vraag van CD&V-politicus Roel Deseyn. Dat schrijven De Tijd en De Standaard.

Ombudsman Luc Tuerlinckx is verheugd over de daling van het aantal klachten. Volgens hem waren er vorig jaar minder klachten omdat er minder technische storingen en problemen werden gesignaleerd. De ombudsdienst bereikt negen op de tien keer een oplossing voor de klachten.

Ondanks de positieve evolutie gaat het om het op een na hoogste aantal klachten. Het gros van de klagers heeft met zijn operator ruzie over de vergoeding die hij moet betalen wanneer hij zijn abonnement vroegtijdig opzegt.

Mobistar

Mobistar is de koploper in het aantal klachten. Woordvoerder Mathieu Van Overstraeten ontkent de problemen niet: “Begin 2011 hadden we veel klachten over opzegvergoedingen. Ook over de aansluiting en de dienstverlening van ons tv-aanbod was er ongenoegen. Sindsdien is er veel gebeurd. We werken nu beter samen met de Ombudsdienst en hebben bij Mobistar een eigen bemiddelingscel voor klachten opgericht.”

Ook Telenet zag het aantal klachten bij de Ombudsdienst de voorbije jaren fors stijgen. Tussen 2008 en 2011 waren er 57 procent meer klachten. “We kregen er in een jaar tijd 20 procent mobiele klanten bij. Daardoor neemt het aantal klachten bijna automatisch toe”, zegt woordvoerder Stefan Coenjaerts.

Het officiële jaarverslag van de ombudsdienst volgt dinsdag.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content