Acer Belux flirt met pc-leadership

29/02/08 om 11:00 - Bijgewerkt om 10:59

Bron: Datanews

In 2007 rukte Acer in België en Luxemburg op naar de tweede plaats op de pc-markt. En in 2008 rekent datzelfde Acer op een "enorme groei". Marktleider HP voelt stilaan een hete adem in de nek.

In 2007 rukte Acer in België en Luxemburg op naar de tweede plaats op de pc-markt. En in 2008 rekent datzelfde Acer op een "enorme groei". Marktleider HP voelt stilaan een hete adem in de nek.

Acer kondigde vorig jaar de overname aan van Gateway en van Packard-Bell, en sloot het jaar vervolgens af met een indrukwekkend resultaat: de constructeur hijst zich op de tweede plaats in de pc-markt van de Benelux en wordt in België zelfs nummer 1 in notebooks. Volgens cijfers van marktonderzoeker IDC zou Acer 16,3 procent van de Belux-markt opeisen en daarmee, wat volumes aangaat, eerste achtervolger zijn van HP (24,6%). (Voeg daarbij dat Packard-Bell 5de staat met 6,7 procent...) Op de notebookmarkt zou Acer concurrent HP zelfs de loef afsteken (22,3% tegen 22%), terwijl Dell met 11,4% ver achterblijft.

Algemeen directeur Marc Pauly van Acer Benelux ziet 2008 helemaal zitten: hij rekent voor de Beluxmarkt op een groei met 15 à 25 procent voor notebooks, en ziet een "negatieve groei" voor desktop-pc's. Er worden in België immers 60 à 65 procent laptops verkocht tegenover 30 à 35 procent desktops. Acer stortte zich pas 2 jaar geleden op de Belgische laptopmarkt.

De overnames van Packard-Bell (erg present in de Benelux en vooral in Frankrijk) en van Gateway (niet te koop in Europa) worden nog intern onderzocht. Beslissingen worden pas in het tweede kwartaal verwacht. Het is echter nu al duidelijk "dat wij een multi-merkenstrategie gaan volgen, al moeten we nog vastleggen op welke doelgroepen en markten we met elk product gaan mikken." En verder zullen we "een 100 procent indirecte distributieaanpak blijven hanteren", met twee distributeurs (Ingram Micro en TechData) en 'retail partners' (zoals Fnac, Krefel, enz.).

PerspectievenDesktops en laptops blijven de speerpunt van het bedrijf, maar Marc Pauly wil toch ook zwaar inzetten op de servers, een segment dat Acer pas sinds kort is beginnen bewerken. Hier verwacht hij een groei met 100 tot 300 procent, vooral dankzij een partnershipprogramma dat in het tweede kwartaal vorm krijgt.

Marc Pauly kijkt het jaar bijzonder optimistisch tegemoet, al beseft hij "dat de markt steeds minder voorspelbaar wordt"... Hij rekent daarvoor op de troeven van Acer: flexibiliteit, service, volledig indirecte distributie en duidelijke focus.

Onze partners