Activate.me, de booking.com voor cursussen en workshops

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Ben je op zoek naar een yogales, een workshop of een naaicursus? Dan hoef je niet meer te googelen maar kan je terecht op Activate.me.

Ben je op zoek naar een yogales, een workshop of een naaicursus? Dan hoef je niet meer te googelen maar kan je terecht op Activate.me, een nieuw webplatform dat nu al ruim 700 cursussen en 150 lesgevers bundelt. Bedenker van Activate.me Steven Selleslags merkte in zijn vriendenkring dat er heel wat interesse is in cursussen en workshops. “Het lessenaanbod voor persoonlijke ontwikkeling ís ook erg groot”, vertelt hij. “Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel iemand die het aanbiedt.”

Dat grote aanbod zorgt wel voor verwarring. “Wanneer je gaat zoeken op Google krijg je vaak alles behalve kwalitatieve resultaten voorgeschoteld. Daar willen we met Activate.me iets aan doen. Straks voegen we trouwens een sociaal element toe. Gebruikers zullen cursussen en lesgevers kunnen beoordelen. Op die manier kunnen we het kaf van het koren scheiden. Te commerciële initiatieven zullen geweerd worden.”

Lesgevers en coaches, die vaak weinig kaas gegeten hebben van marketing, vinden in Activate.me dan weer een hulpmiddel om hun activiteiten makkelijk en snel naar een gerichte doelgroep te communiceren.

Werken met een soort van kwaliteitslabel lijkt ook ‘bekende’ lesgevers aan te spreken. Intussen vonden onder meer David Dewulf (mindfulness), Sonja Kimpen (gezond afslanken) en Veerle Dobbelaere (tafeldecoratie) hun weg al naar de site.

Het platform kan volgens Selleslags nog het best vergeleken worden met booking.com voor cursussen en workshops: van wijntastings en erotische kooklessen over stijladvies en shiatsu tot dj’en en creatief schrijven. Geïnteresseerden vinden cursussen van over heel Vlaanderen, in een later stadium zouden Wallonië en Brussel aan de beurt komen.

Lesgevers en aanbieders kunnen gratis een profielpagina aanmaken op het platform, maar voor extra toeters en bellen (zoals rapportering over gebruikers, sneller gevonden worden in de zoekmotor en toegang tot ‘last minute aanbiedingen’) moet er 10 euro per maand betaald worden.

“Uiteraard is het de bedoeling om zoveel mogelijk lesgevers en aanbieders te overtuigen om een betalend profiel te nemen”, aldus nog de zaakvoerder, “al bekijken we of we naar de toekomst toe ook partnerships kunnen afsluiten met andere platformen of magazines. Een culinaire site kan bijvoorbeeld onze annonces in die sfeer overnemen. Tenslotte staan we ook open voor sponsorships met bijvoorbeeld Canon (fotografie) of Singer (naaimachines).

Paspoort: Activate.me

Opgericht in: 2013

Maatschappelijke zetel: Kontich

Aantal werknemers: 3 personen: 1 eigenaar, 2 freelancers

Kapitaal: eigen financiering

www.activate.me

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content