Adobe koopt Omniture voor 1,8 miljard dollar

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Adobe Systems heeft het Amerikaanse webanalyticsbedrijf Omniture overgenomen voor zowat 1,8 miljard dollar. Het is zo de op één na grootste overname voor Adobe ooit.

Adobe Systems heeft het Amerikaanse webanalyticsbedrijf Omniture overgenomen voor zowat 1,8 miljard dollar. Het is zo de op één na grootste overname voor Adobe ooit.

De overnameprijs – 21,50 dollar per aandeel in contanten – lag 24 procent hoger dan de slotkoers van Omniture van dinsdag. De overname zou eind dit jaar moeten worden afgerond. Het is de grootse deal voor Adobe sinds de overname van Macromedia in 2005. Die was goed voor 3,4 miljard dollar.

Omniture, met hoofdkantoor in Orem, Utah, heeft webanalyticstools in huis om de online marketing van bedrijven te helpen verbeteren. Omniture bestaat al sinds 1996 en heeft 1200 mensen in huis. Het draait momenteel iets minder dan 300 miljoen dollar omzet per jaar.

Volgens Adobe zou het zo de eigen oplossingen voor contentcreatie kunnen combineren met tools die de waarde en impact van die content meten. Het bedrijf wordt een nieuwe business unit bij Adobe. Omniture-ceo Josh James zal die unit als ‘senior vice president’ blijven leiden.

Analisten, die persagentschap AP raadpleegde, zien wel iets in de gedachte van Adobe om het aanbod te verbreden, aangezien de huidige business van het bedrijf een duwtje in de rug kan gebruiken. In het derde kwartaal zakte de omzet met 21 procent tot 697,5 miljoen dollar en de winst met 29 procent tot 136 miljoen dollar. De analisten stellen wel dat Adobe veel te veel betaald heeft voor Omniture. Een overnameprijs van 12 à 13 dollar per aandeel zou een iets eerlijkere prijs geweest zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content