Adobe lanceert complete oplossing voor marketeers

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Adobe lanceert deze week zijn ‘Marketing Coud’, een complete end-to-end software suite voor online marketeers. “Als je zwart op wit kan aantonen dat een campagne werkt, gaat er sneller naar je geluisterd worden.”

Adobe lanceert deze week zijn ‘Marketing Coud’, een complete end-to-end software suite voor online marketeers. “Als je zwart op wit kan aantonen dat een campagne werkt, gaat er sneller naar je geluisterd worden.” Marketeers haten big data. Social media is waardeloos. Digital marketing is bullshit. Die mythes probeert Adobe te ontkrachten in de reclamecampagne voor zijn ‘Marketing Cloud’, een ‘rebranded’ en hosted aanbod waarin alle marketing-toepassingen die Adobe de voorbije jaren op de kop heeft kunnen tikken, worden samengebracht in één overkoepelende softwaresuite.

“Onze marketing cloud is het cultminatiepunt van drie jaar werk”, zegt digital marketing lead EMEA Neil Morgan van Adobe. “In 2009 zijn we begonnen met de overname van Omniture, en de voorbije jaren zijn daar nog vijf andere acquisities bijgekomen, waaronder Efficient Frontier. Met als resultaat dat we vandaag met een end-to-end oplossing kunnen komen voor marketeers.”

De Adobe Marketing Cloud omvat een complete set analytics en social tools, een web experience management toepassing, en advertising en targeting oplossingen, waardoor marketeers sneller inzicht zouden moeten krijgen in de resultaten van hun campagnes, en sneller tot actie zouden moeten kunnen overgaan.

“In totaal hebben we 25 verschillende technologieën samengebracht in 5 bevattelijke oplossingen”, aldus nog Morgan. “Adobe analytics, waarmee je kan bijhouden in welk mate online acties een effect hebben op offline verkopen; experience manager, een soort van content managementsysteem waarmee je content naar verschillende platformen kan brengen; een budgetapplicatie media optimiser; adobe target en adobe social, waarmee je onder andere social communities kan managen.”

Morgan: “Marketeers kunnen voortaan voor al die dingen terecht op 1 en hetzelfde online platform. Wat maakt dat ze alle tools in handen krijgen om volledig resultaat gedreven te kunnen werken. ‘Metrics, not myths’ is de nieuwe catchphrase. Als je zwart op wit kan aantonen dat een campagne werkt, gaat er sneller naar je geluisterd worden. Volgend jaar voegen we een BI-dashboard toe, om nog een beter overzicht te krijgen.”

Adobe zet volop in op de reclamebusiness, omdat het één van de groeipolen is binnen het bedrijf. Digital marketing zorgt met 1 miljard dollar per jaar (op een totaal van 4,5 miljard dollar) al bijna voor OE van de omzet. “Marketing is één van onze strategische groeidomeinen”, besluit de man, “veel meer nog dan Photoshop.”

Salesforce

Nu opereert Adobe natuurlijk niet alleen in de digital marketing space. Ook Salesforce legt de laatste hand aan zijn eigen ‘marketing cloud’. Eerder op de week vertelde woordvoerder Jane Hynes van Salesforce nog aan AllThingsD dat de Salesforce Marketing Cloud dankzij de integratie met Radian6 en Buddy Media als enige bedrijf advertising, measurement, engagement en social combineert voor marketeers. Zouden Adobe en Salesforce elkaar niet kennen, dan?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content