Adobe Max toont ‘multiscreen’ wereld

Hoe een consistente gebruikerservaring creëren voor een toepassing die op systemen met verschillende schermmogelijkheden draait? Ziedaar een belangrijke vraag op de Europese editie van Adobe Max in Milaan.

Hoe een consistente gebruikerservaring creëren voor een toepassing die op systemen met verschillende schermmogelijkheden draait? Ziedaar een belangrijke vraag op de Europese editie van Adobe Max in Milaan.

Voor de meer dan 1.300 ontwikkelaars demonstreerde Adobe hoe zijn producten inspelen op wat Mark Anders, senior principal scientist, de drie ‘tektonische verschuivingen’ van vandaag noemt: “Client and cloud computing, social computing and multiple screens.” Dat laatste betekent dat gebruikers van een toepassing een zelfde en gelijkwaardige ervaring moeten hebben, ongeacht of hij gebruik maakt van een pc, een mobiel internettoestel of een ‘smartphone’. Zo werden demo’s gegeven op toestellen van Nokia, HTC en een T-Mobile G1 (een ‘Android’-toestel dat nog niet in Europa verkrijgbaar is).

Adobe rekent daarbij voor dat tegen volgend jaar al meer dan 1 miljard eindgebruikerssystemen een Flashtoepassing aankunnen. Vandaag zou overigens al meer dan 80 procent van alle video over het internet in Flash-formaat worden doorgestuurd.

Concreet kwamen nieuwe producten als Flash Catalyst (voordien ‘Project Thermo’, onder meer met workflow voorzieningen), de nieuwe versie van Flexbuilder (‘Project Gumbo’) en AIR 1.5 (met onder meer ‘Squirrelfish’, een nieuwe Webkit JavaScript interpreter) voor het draaien van Flash toepassingen op de desktop). Van de Media Player 10 worden miljoenen updates per dag aangevraagd en komt er binnenkort ook een pre-release versie voor 64bit Linux.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content