Adobe neemt Neolane over

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Adobe is van plan om Neolane over te nemen, en zo alweer expertise in ‘digital marketing’ in te kopen.

Softwarebedrijf Adobe wil Neolane inlijven: een Frans bedrijf dat marketeers helpt om hun digitale strategie uit te rollen over verschillende kanalen zoals traditionele verkooppunten, direct mail campagnes, het web, mobiel én sociale netwerken. Neolane combineert met andere woorden online en offline marketing data, en tracht zo tot een efficiënte segmentatie van doelgroepen te komen.

Adobe betaalt 600 miljoen dollar cash – omgerekend bijna 460 miljoen euro – om zo ‘cross-channel campaign management’ toe te voegen aan wat het bedrijf zelf de ‘Marketing Cloud’ noemt.

Adobe mag dan bij het grote publiek nog steeds gekend zijn om het vlaggenschip Photoshop: het bedrijf zelf kijkt de laatste jaren alsmaar nadrukkelijk naar de wereld van online advertenties en marketing, wat zich vertaalt in een reeks acquisities. In 2009 nam het Omniture over. Een jaar later ging Day Software voor de bijl. 2011 lijfde Adobe dan weer Auditude en Demdex over, terwijl vorig jaar nog Efficient Frontier overgenomen werd. Met Neolane dat 12 jaar bestaat en zijn hoofdkwartier in Parijs heeft, is Adobe dus al aan zijn zesde ‘digital marketing’ overname toe op 4 jaar tijd.

Neolane wordt als een zesde oplossing ondergebracht in de Adobe Marketing Cloud, naast de reeds bestaande pijlers Analytics, Target, Social, Experience Manager en Media Optimizer. Adobe maakt zich sterk dat het marketeers nu een hele brede blik kan bieden op hun klanten, dat ze veel eenvoudigere marketingcampagnes kunnen opzetten én dat de ‘return on investment’ heel accuraat te meten is.

Adobe hoopt de deal al in juli te kunnen afronden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content