AdValvas maakt chatsite betalend

30/05/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 29/05/02 om 23:59

Bron: Datanews

Net als Rendezvous.be een paar maanden geleden heeft de Belgische Internetpionier AdValvas besloten zijn gratis chatsite om te vormen tot een community site tegen betaling. De IT-infrastructuur wordt met dat doel versterkt.

AdValvas maakt op zijn beurt komaf met een volledig gratis dienstenaanbod (zie de Amerikaanse site [www.theendoffree.com]). Om de surfer echter waar voor zijn geld te bieden, moet de site chat.to.be een place.to.be worden, met andere woorden een community site waarvan de leden toegang hebben tot nieuwe diensten (downloaden van muziek, games, exclusieve informatie, uitgebreider chatten) en vooral, links met de rele wereld. Leden zullen zich kunnen inschrijven voor exclusieve evenementen (feesten, concerten, ...) en AdValvas zelfs vragen voor hen een dagje in SixFlags of een groepsreis naar Turkije te organiseren. Bedoeling is dat de site echt gestuurd wordt door de leden, zegt Alain Thys, CEO van AdValvas Media. Het prijskaartje 4,5 euro per maand, 15 euro voor 6 maanden of 25 euro voor een heel jaar. Alain Thys hoopt dat de helft van de zowat 208.000 individuele bezoekers (CIM-cijfers voor april 2002) op het aanbod zullen ingaan.Software-ontwikkelingDe invoering van een abonnement is in de eerste plaats bedoeld om de kosten te dekken van de nieuwe investeringen die AdValvas heeft moeten doen in zijn IT-infrastructuur. Het maken van winst, via bricks and mortar-partnerships, is voor later. De werkingskosten van de site, die op 50.000 euro per maand geraamd worden, zijn in de lanceringsfase verdubbeld. Wij hebben ons serverpark waarin Microsoft nog steeds de boventoon voert, moeten versterken. De database draait onder SQL Server en de webservers onder Windows 2000. Alleen de chatserver draait onder Linux, zegt Clo Willaert, technisch projectleider. Software is de andere grote kostenpost Behalve de ontwikkeling vanaf nul van een chatsoftware met meer functiemogelijkheden, kwam het erop aan zo veel mogelijk betalingsmiddelen aan te bieden. Wij zijn de eersten die naast de klassieke betaling via het Internet, ook overschrijvingsformules voorstellen, plus de betaling via SMS of een 0900-nummer voor de maandabonnementen. Willaert onderstreept in dat verband terecht dat er veel te eenzijdig gefocust wordt op SMS-betalingen Een 0900-nummer is voor iedereen minder duur.

Onze partners