Advertentie-uitgaven internet met helft gestegen in België

20/02/08 om 09:00 - Bijgewerkt om 08:59

Bron: Datanews

De uitgaven van Belgische bedrijven aan reclame op het internet zijn het afgelopen jaar met de helft gestegen. Dat heeft het Interactive Advertising Bureau (IAB) bekendgemaakt. Terwijl de sector in 2006 nog 182 miljoen euro investeerde in internetreclame, zou dat bedrag het afgelopen jaar dus rond de 273 miljoen euro schommelen.

De uitgaven van Belgische bedrijven aan reclame op het internet zijn het afgelopen jaar met de helft gestegen. Dat heeft het Interactive Advertising Bureau (IAB) bekendgemaakt. Terwijl de sector in 2006 nog 182 miljoen euro investeerde in internetreclame, zou dat bedrag het afgelopen jaar dus rond de 273 miljoen euro schommelen.

Over echte cijfers beschikt het IAB, een beroepsvereniging die de actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt in België samenbrengt, nog niet, maar volgens voorzitter Alain Heureux ligt de tendens rond een stijging van 50 procent, evenveel als het Europese gemiddelde. Pas midden april denkt hij over definitieve cijfers te beschikken.

In België gaven adverteerders in 2006 gemiddeld 35,71 euro per actieve surfer uit aan reclame op het internet. Ons land zat daarmee onder het Europees gemiddelde van 39,1 euro. Bovenaan de lijst staat Groot-Brittannië met 82,46 euro. In de VS wordt 60,66 euro uitgegeven per surfer in Nederland 48,79 euro. In 2007 zou dat gemiddelde bedrag in België uitkomen op 53,5 euro.

De totale investeringen in Europa kwamen in 2006 uit op 8 miljard. Voor 2007 verwacht Alain Heureux van IAB een cijfer van 12 miljard euro. In de VS zou het gaan om 14 miljard euro.

Bron: Belga

Bekijk ook onze bijdrage op [DataNewsTV].

Onze partners