Advies wordt betaald

17/10/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 16/10/02 om 23:59

Bron: Datanews

Wat een analist over je schrijft, hangt af van de bedragen die je hem betaalt, hoorden we onlangs weer uit de mond van een marketing manager van een technologiebedrijf.

De uitspraak illustreert eens te meer de twijfelachtige houding die ICT-bedrijven innemen tegenover de Gartners, IDCs en andere Aberdeens van deze wereld.Hoedanook hebben de heren en dames analisten de voorbije tijd wat pluimen gelaten. Toen de dotcomrage hoogtij vierde, surften ze vrolijk mee, met voorspellingen over de toekomst van e-business die achteraf gezien kant noch wal raakten. Maar zelden hoor je een analist zich op de borst kloppen over verkeerde voorspellingen. Meestal maken die plaats voor nieuwe analyses, die voor veel geld over de toonbank gaan.Technologieleveranciers filteren de analyses van analisten als Gartner. Publiceert het analistenbedrijf een magic quadrant dat positief is, dan wordt daar meteen een persbericht rond gebrouwen. Laat Gartner een waarschuwing horen over laakbare praktijken van een bedrijf, dan blijft het stil. Sterker zelfs geeft een tijdschrift de negatieve opinies weer van Gartner of andere analisten, dan wordt dat blad van een verkeerde selectie beschuldigd. Zo mochten we het onlangs meemaken dat een bedrijf het Data News bijzonder kwalijk nam een kritisch commentaar gepubliceerd te hebben. Een zoekactie op de website van datzelfde bedrijf op de naam van die analist levert niettemin enkele tientallen vermeldingen op. Met - hoe kan het anders - uitsluitend positieve adviezen.Wat kan je als gebruiker dus aan met de adviezen van analisten? Literator Oscar Wilde wist er een eeuw geleden al raad mee het beste wat je kan doen met goede raad is die doorgeven aan iemand anders.Uiteraard blijven de adviezen van bedrijven als Gartner bijzonder waardevol voor bedrijven. Vele ondernemingen laten hun beleid ervan afhangen. Dat is allicht wat overdreven, maar een goed onderbouwd advies van bedrijven die daar hun brood mee verdienen, kan nooit kwaad.

Onze partners