Agfa-Gevaert 9 miljoen in het rood in eerste kwartaal

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De Mortselse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft in het eerste kwartaal van 2009 een nettoverlies geleden van 9 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een winst van 10 miljoen euro.

De Mortselse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft in het eerste kwartaal van 2009 een nettoverlies geleden van 9 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een winst van 10 miljoen euro.

De omzet daalde met 12 procent tot 662 miljoen euro. “Deze daling is toe te schrijven aan Agfa Graphics en Agfa Specialty Products, die beiden te lijden hadden onder de economische omstandigheden”, stelt het bedrijf in een persbericht. “Agfa HealthCare presteerde in overeenstemming met de verwachtingen.”

Bij Agfa Graphics viel de omzet met bijna 17 procent terug tot 315 miljoen euro, de recurrente ebit daalde met 93 procent tot 1,2 miljoen euro. De divisie werd “zwaar getroffen door de impact van de globale economische crisis op de drukindustrie”.

De omzet van Agfa Specialty Products daalde met 30,9 procent tegenover het eerste kwartaal van 2008 (tot 56 miljoen euro). “Deze cijfers weerspiegelen de effecten van de economische crisis op bepaalde voor de businessgroep belangrijke markten alsook de voortdurende marktgedreven achteruitgang voor bepaalde traditionele filmproducten”, heet het. De recurrente ebit daalde met bijna twee derde tot 2,4 miljoen euro.

De divisie Agfa HealthCare kon de omzetdaling beperkt houden tot 1 procent (naar 291 miljoen euro). De recurrente ebit verbeterde met ruim de helft tot 25,5 miljoen euro.

De groep spreekt over een stabilisering van de vraag op het niveau van eind 2008. “Vroege trends in het tweede kwartaal tonen aan dat er zich geen verdere daling voordoet”, stelt Agfa. Maar “op dit ogenblik is het nog te vroeg om te voorspellen wanneer de markten weer zullen opleven en wanneer de vraag zich zal herstellen tot normale niveaus”.

Het bedrijf “neemt bijkomende maatregelen om de koststructuren van zijn businessgroepen aan te passen aan de situatie in hun respectieve markten”.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content