Agfa-Gevaert bergt opsplitsingsplannen op

Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert bergt het plan op om zichzelf in drie ondernemingen te splitsen. Het bedrijf gaat nu andere opties onderzoeken. De resultaten van het eerste kwartaal waren intussen iets beter dan verwacht, al springt de sterke omzetdaling van Agfa Healthcare in het oog.

Beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert bergt het plan op om zichzelf in drie ondernemingen te splitsen. Het bedrijf gaat nu andere opties onderzoeken. De resultaten van het eerste kwartaal waren intussen iets beter dan verwacht, al springt de sterke omzetdaling van Agfa Healthcare in het oog.

“Na een grondige evaluatie kwam de raad van bestuur tot de conclusie dat een splitsing in drie onafhankelijke ondernemingen niet langer een realistisch scenario is”, staat in een persbericht. Agfa onderzoekt naar eigen zeggen een aantal alternatieve opties om de marktposities van de businessgroepen (Graphics, Healthcare en Specialty Products) te versterken en waarde te creëren voor de aandeelhouders.

Over de plannen van Agfa-Gevaert om zichzelf op te splitsen in drie beursgenoteerde onderdelen bestond al langer twijfel. Aanvankelijk was de opsplitsing gepland voor 2007, maar door interne en externe problemen werd het plan verschoven naar de zomer van 2008.

Agfa-Gevaert schreef in het eerste kwartaal op alle niveaus van de resultatenrekening rode cijfers. Op groepsniveau kromp de omzet tot 753 miljoen euro (-4,2 procent), de recurrente ebit of bedrijfswinst tot 41 miljoen euro (-29,3 procent) en de nettowinst tot 10 miljoen euro (-75,6 procent) of 0,08 euro per aandeel.

Agfa wijst op de felle verzwakking van de dollar en de forse stijging van de zilverprijs. Agfa boekt ongeveer de helft van zijn omzet in dollar en is een erg afhankelijk van zilver voor toepassingen in al zijn divisies.

Zonder dollarverzwakking zou de omzet op groepsniveau stabiel gebleven zijn op 753 miljoen euro. De kosten voor zilver lagen 10 miljoen euro hoger dan in het eerste kwartaal van 2007.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content