Agfa-Gevaert ook in tweede kwartaal in het rood

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De Mortselse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft tijdens het tweede kwartaal van 2009 een nettoverlies geleden van 9 miljoen euro, tegenover een nettowinst van 3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

De Mortselse beeldvormingsgroep Agfa-Gevaert heeft tijdens het tweede kwartaal van 2009 een nettoverlies geleden van 9 miljoen euro, tegenover een nettowinst van 3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

De kwartaalomzet van de groep Agfa-Gevaert daalde tegenover vorig jaar met 13 procent tot 677 miljoen euro. De drie divisies voelden de gevolgen van de crisis.

Dat is vooral het geval bij Agfa Specialty Products, de kleinste afdeling. De omzet daalde er met 29 procent tot 56 miljoen euro. “Deze cijfers weerspiegelen de effecten van de economische crisis op bepaalde voor de businessgroep belangrijke markten, alsook de voortdurende marktgedreven achteruitgang voor bepaalde traditionele filmproducten”, luidt het.

Ook de omzet van Agfa Graphics werd “zwaar getroffen”, “door de impact van de globale economische crisis op de drukindustrie” en de toenemende concurrentiedruk. De omzet van Agfa Graphics daalde met ruim 15 procent tot 326 miljoen euro.

Bij Agfa HealthCare daalde de omzet met 5,8 procent tot 295 miljoen euro. Deze afdeling is de enige die zijn recurrente ebit (bedrijfswinst) zag verbeteren: plus 49 procent tot 28,5 miljoen euro.

Over de volledige eerste jaarhelft leed Agfa-Gevaert een nettoverlies van 18 miljoen euro, tegenover een winst van 13 miljoen euro in het eerste semester van 2008. De semesteromzet daalde met 12,5 procent tot 1,34 miljard euro.

Agfa-Gevaert zegt “geneigd te zijn te geloven dat de crisisgebonden achteruitgang in zijn belangrijkste markten het laagste niveau bereikt heeft”. De groep voegt wel toe dat het “onmogelijk blijft om te voorspellen wanneer de markten weer zullen opleven en wanneer de vraag zich zal herstellen”.

“Ondertussen past Agfa-Gevaert voortdurend de koststructuren van zijn businessgroepen aan de situatie in hun respectieve markten aan om hun concurrentiepositie te beschermen en te verstevigen”, besluit de groep.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content