AI en personalisatie zijn toekomst van Salesforce-platform

Marc Benioff, ceo van Salesforce. © .
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Salesforce, aanbieder van crm-services in de cloud, kondigt een reeks nieuwe diensten aan voor het platform. Kunstmatige intelligentie en verregaande personalisatie vormen de rode draad.

Maar liefst 170.000 bezoekers verwacht Salesforce deze week op de Dreamforce-conferentie in San Francisco. Daarmee is Dreamforce de grootste van de vele IT-conferenties die de Californische stad jaarlijks te verwerken krijgt. Op het programma overigens ook grote namen: presentaties van – uiteraard – ceo Marc Benioff maar ook van onder meer Michelle Obama, Barbara Bush, celebrities Natalie Portman, Will.I.Am en Ashton Kutcher, en met optredens van onder meer Alicia Keys en Lenny Kravitz.

Maar bij de opening van de conferentie gaat alle aandacht naar de productaankondigingen van het bedrijf. Die kan je samenvatten onder de noemer ‘aanpassingen aan het platform’. Geen baanbrekende nieuwe functionaliteit of nieuwe producten, maar het verweven van alsmaar meer kunstmatige intelligentie (AI) in het platform en het toelaten van verregaande personalisatie.

Aanpassingen die volgens Salesforce nodig zijn om klanten mee te krijgen in de vierde industriële revolutie waarin we volgens het bedrijf volop zitten.

“Onze rol is om platformen en oplossingen te leveren voor bedrijven die een transformatie willen realiseren”, zegt Alex Dayon, chief product officer bij Salesforce.

Gepersonaliseerde bot

Zo kan je nu AI-apps bouwen op basis van het vorig jaar gelanceerde Einstein. In MyEinstein vind je bijvoorbeeld de Einstein Prediction Builder waarmee klanten automatisch hun eigen AI-modellen kunnen maken die uitkomsten voorspellen voor welk veld of object dan ook in Salesforce. Of Einstein Bots, die kunnen worden ‘getraind’ met historische service- en crm-data om snel en accuraat te kunnen antwoorden op reguliere klantvragen, routinekwesties op te lossen of eventueel over te dragen aan klantenservicemedewerkers. En dat alles met enkele muisklikken: er komt geen ingewikkelde code en dus geen dure consultancy aan te pas.

Het Lightning-framework laat voortaan ook personalisatie toe naar apps, thema’s, workflows en componenten: myLightning heet dat.

Via mySalesforce kunnen klanten nu ook mobiele apps helemaal op maat configureren op een gebruiksvriendelijke point-and-click manier. Die apps komen dan ook in de App store en in Google Play terecht onder de naam van het bedrijf.

Met myIoT kan iedere klant IoT-data gebruiken en verbonden apparaten, sensoren en applicatiedata combineren met de klantencontext van Salesforce. En met de lancering van myTrailhead breidt Salesforce zijn gamified online-e-learningplatform uit. Hierdoor kan ieder bedrijf de leeromgeving customizen met zijn eigen content, branding, look-and-feel – allemaal middels een eenvoudige drag-and-drop-gebruikersinterface.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content