Akkoord privacyschild gaat meteen van kracht

© istock

Het nieuwe Europees-Amerikaanse akkoord over de uitwisseling van persoonsgegevens treedt dinsdag in werking. EU-commissaris V?ra Jourová (Consumentenzaken) en de Amerikaanse handelsminister Penny Pritzker ondertekenden het ‘privacyschild’ dinsdagmorgen in Brussel.

De overeenkomst moet waarborgen dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten niet zomaar kunnen snuffelen in data van Europese internetgebruikers, zoals adresgegevens of de burgerlijke staat die iemand aan bijvoorbeeld Facebook heeft toevertrouwd.

,,Dit nieuwe kader zal het vertrouwen van de consument herstellen”, aldus Jourová. Burgers die menen dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met hun gegevens kunnen eenvoudiger aan de bel trekken. Ondernemingen die zich niet aan de regels houden, kunnen sancties krijgen.

Minister Pritzker verzekerde dinsdag dat de Amerikaanse autoriteiten zullen toezien op handhaving van de overeenkomst. ,,De consument heeft vrij toegang tot alle mogelijke digitale producten en diensten, terwijl zijn privacy beschermd is.”

‘Rommelig en complex’

De Europese Consumenten Organisatie BEUC zet echter vraagtekens bij de persoonsbescherming en de klachtenprocedures in het akkoord. Directeur-generaal Monique Goyens vindt het ,,rommelig en complex”. ,,Consumenten weten doorgaans niet waar hun gegevens worden opgeslagen en wie er toegang tot heeft, en ze hebben daar ook geen controle over.” De BEUC denkt dat een rechter er opnieuw een streep door zou zetten.

Dat deed het Europees Hof van Justitie eind vorig jaar met de vorige overeenkomst, het vijftien jaar oude ‘Veilige Haven’-akkoord. Nadat klokkenluider Edward Snowden had onthuld dat Amerikaanse diensten op grote schaal bij persoonsgegevens konden komen van gebruikers van internetdiensten als Facebook en Google, was een Oostenrijkse student naar de rechter gestapt. Hij kreeg gelijk en daarom moest het akkoord worden herzien.

De EU heeft al sinds 1995 strenge regelgeving voor persoonsbescherming bij data-uitwisseling. Duizenden Europese en Amerikaanse ondernemingen verdienen geld aan de handel in gegevens. (ANP/Pvl)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content