Al meer dan 50.000 kapotte elektronische identiteitskaarten

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Ruim 45.000 burgers hebben de voorbije jaren een schadevergoeding gekregen omdat de chip van hun elektronische identiteitskaart was gevallen of er foute informatie op stond.

Ruim 45.000 burgers hebben de voorbije jaren een schadevergoeding gekregen omdat de chip van hun elektronische identiteitskaart was gevallen of er foute informatie op stond.

Dat zegt Etienne Van Verdegem, dienstchef bevolking bij de FOD Binnenlandse Zaken. Sinds de invoering ongeveer vijf jaar geleden zijn er 8 miljoen elektronische identiteitskaarten in omloop en liepen er bij de overheid 50.600 klachten binnen.

Het aantal elektronische identiteitskaarten die plots hun chip verliezen, is sinds begin 2009 fel toegenomen. Het fenomeen zorgt voor ongemak bij de eigenaars, vooral als die het euvel pas opmerken als ze willen inchecken op de luchthaven. Het overkwam de Ledegemse burgemeester Bart Dochy (CD&V) eind vorige week. Hij moest met zijn gezin terug naar huis en zag een korte vakantie aan zijn neus voorbij gaan.

Volgens Van Verdegem krijgen de benadeelde eigenaars van een kapotte elektronische identiteitskaart normaal gezien van fabrikant Zetes de kosten terugbetaald om aan een nieuw exemplaar te geraken. Kilometervergoeding hoort ook bij die schadevergoeding, net als – in een beperkt aantal gevallen – een tegemoetkoming voor een gederfde vakantie.

De fabrikant betaalde tot dusver 447.030 euro terug aan ruim 45.000 benadeelden. De FOD Binnenlandse Zaken benadrukt dat burgers met een kapotte elektronische identiteitskaart in hun provinciehoofdstad op weekdagen gratis en snel terecht kunnen voor een voorlopig exemplaar.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content