Alcatel-Lucent en MIVB installeren glasvezelnetwerk voor automatische metro

10/12/13 om 11:38 - Bijgewerkt om 11:38

Bron: Datanews

Alcatel-Lucent en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaan een nieuw breedbandcommunicatienetwerk installeren voor het dataverkeer rond de nieuwe bestuurder-loze metro in Brussel.

Alcatel-Lucent en MIVB installeren glasvezelnetwerk voor automatische metro

Alcatel-Lucent en de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaan een nieuw breedbandcommunicatienetwerk installeren voor het dataverkeer rond de nieuwe bestuurder-loze metro in Brussel. Het automatische metrosysteem zal de treinfrequentie opvoeren van 24 tot 40 treinen per uur, en dit om het hoofd te bieden aan de snelle expansie van het passagiersverkeer in de Belgische hoofdstad.

De stap naar een volledig geautomatiseerd netwerk vergt speciale veiligheidsmaatregelen, zoals een nieuw signalisatiesysteem, automatisch bediende perrondeuren en meer dan 10.000 onderling verbonden videobewakingscamera's. Het glasvezelnetwerk dat Alcatel-Lucent zal uitrollen biedt naar eigen zeggen alvast de vereiste breedbandcapaciteit voor dergelijke diensten.

Naast de groei in bandbreedte moet het fibernet-project ook de beschikbaarheid en de veerkracht van de glasvezelinfrastructuur van de MIVB verhogen. Zo zou het netwerk blijven functioneren als de glasvezel op meerdere plaatsen wordt doorgesneden dankzij een 'failover'-mechanisme dat de verbindingen herstelt in 50 milliseconden.

Concreet wordt er een WDM-netwerk (Wavelength Division Multiplexing) geïnstalleerd, gebaseerd op de 1830 Photonic Service Switch (PSS) van AC, waardoor 70 metrostations met elkaar worden verbonden, en dat instaat voor videobewaking en het verkeer van de spoorwegsignalisatiegegevens.

Met meer dan 140 knooppunten krijg je volgens Alcatel-Lucent het grootste aantal herconfigureerbare optische add-drop multiplexer knooppunten (ROADM) waarmee een metro waar dan ook ter wereld is uitgerust. Het netwerk is -uiteraard- volledig redundant, en bestaat uit twee parallelle lussen die gemakkelijk van elkaar kunnen overnemen om permanente beschikbaarheid te verzekeren.

De MIVB zal het optische communicatienetwerk gebruiken voor zijn spoorwegsignalisatie met gebruik van communicatiegebaseerde trein controle (Communication-Based Train Control), videobewaking en het delen van videobeelden, boordcommunicatie met passagiers (Passenger Information System), een real-time LAN voor de verbinding van alle automaten en ticketkantoren, en communicatie in de MIVB-kantoren.

Alcatel-Lucent heeft ook een vijfjarig onderhoudscontract weten te onderhandelen, en zal diensten zoals de oplevering en de uitrol van het netwerk verzorgen, naast de integratie, de veldondersteuning, de tele-assistentie met 24/7 helpdesk en 24/7 netwerk-monitoring.

Over de ordegrootte van de investering en de prijs van de deal wordt niet gecommuniceerd.

Onze partners