Alcatel-Lucent ziet opnieuw het licht

© Creative Commons
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Twee jaar na zijn aantreden als ceo, klinkt Ben Verwaayen optimistisch over Alcatel-Lucent. “We zijn niet langer de voetbalploeg die weet dat ze gaat verliezen en die na afloop zegt dat het deze keer zo slecht nog niet was.”

Twee jaar na zijn aantreden als ceo, klinkt Ben Verwaayen optimistisch over Alcatel-Lucent. “We zijn niet langer de voetbalploeg die weet dat ze gaat verliezen en die na afloop zegt dat het deze keer zo slecht nog niet was.”

Sinds de fusie in 2006 stapelde Alcatel-Lucent jaar na jaar de kwartaalverliezen op. Toen Verwaayen in 2008 aantrad, kreeg hij de moeilijke taak om het schip weer recht te trekken. Met als voorlopig hoogtepunt de Q3-resultaten van 2010 waarbij Alcatel-Lucent zijn omzet opnieuw met 10,5 procent zag stijgen naar 4,07 miljard euro met een winst van 25 miljoen euro.

“Het bewijst dat we goed op weg zijn in ons transformatietrajact”, zegt Verwaayen die in een adem wel erkent dat het bedrijf “geholpen werd door de omstandigheden. Een aantal dingen hebben beter uitgepakt dan verwacht. De explosie van het videoverkeer was in 2008 net begonnen waardoor bleek dat heel wat infrastructuur moest aangepast worden .Een ip-wereld was nodig en daar waren we toevallig goed in.”

Voortdurend aanpassen

Al mag het dan wel voorzichtig beter gaan met Alcatel-Lucent, toch wil Ben Verwaayen geen garanties plakken op de werkzekerheid. “Er is maar één garantie in het leven en dat is doodgaan. Reorganisatie is voor mij een ander woord voor ‘aanpassen’. De realiteit is dat we ons voortdurend zullen moeten blijven aanpassen. Maar ik ben optimistisch over onze groeikansen, en dat zal zich dan wel in werkgelegenheid vertalen.”

Over de Belgische afdeling van Alcatel-Lucent – met 1800 mensen toch omvangrijk – heeft Verwaayen alleen maar goede woorden. “Op zich heeft België geen markt voor zoveel mensen, maar de r&d-afdeling brengt de groep wel belangrijke knowhow bij en dat is zeker niet onbelangrijk”, zegt Verwaayen. Hij wijst er ook op dat het type klanten drastisch aan het veranderen is. “Voor een autoconstructeur is telecom een essentieel onderdeel geworden. Smart grids worden evident voor elektriciteitsleveranciers. We hebben dus steeds meer non-telecombedrijven die dezelfde spullen kopen als de operatoren”, klinkt het.

Inzetten op video

Het ‘nieuwe’ Alcatel-Lucent zet heel nadrukkelijk in op video. Zo richten Bell Labs en IBBT een gezamenlijk onderzoekslabo rond video op, maar ook op de vloer van het Future Internet Week congres in Gent maakt Alcatel-Lucent duidelijk dat heel wat r&d zich op video toespitst. Denk dan aan tv-settopboxen die de ‘cloud’ inzetten voor extra rekenkracht, een mozïekbeeld met verschillende hd-streams, multiscreen delivery met iPad , bediening via gebaren, interactieve videoapplicaties in het netwerk, videoconferentiesystemen met een virtuele regisseur in het netwerk, enzovoort.

“Technologisch is er allemaal geen probleem. Hét grote vraagstuk is het juiste business model”, zegt Verwaayen. “In een bioscoop of op televisie willen mensen betalen voor een film. Maar op een pc of een gsm is dat ineens wel een probleem. Hoe los je dat op?”, stelt hij de open vraag. Een antwoord dringt zich wel op, want Alcatel-Lucent gaat er zelf van uit dat tegen 2013 zo’n 90 procent van het totale dataverkeer uit video zal bestaan. “Telecombedrijven zijn groot geworden met het verkopen van capaciteit, van bandbreedte. Maar onder een kerstboom zou dat een lege doos zijn. We moeten nu wel inzetten op diensten die gebruik maken van die capaciteit”, legt Ben Verwaayen uit die het fysieke netwerk voortaan omschrijft als “een van de bouwstenen.”

Europa moet verschil maken

De ceo steekt verder ook niet onder stoelen of banken dat Europa dringend een inhaalbeweging moet maken vergeleken met pakweg China of India. China is bijvoorbeeld bezig met een nieuw vijfjarenplan waarbij innovatie én green ict hoog op de agenda staan. “In Europa heerst vooral conservatisme. Wij zijn teveel de ‘ja, maar’-economen, terwijl in andere delen van de wereld er een ‘let’s go’-mentaliteit leeft. Kijk maar naar Brazilië of India waar de zaken nog nooit zo goed gegaan zijn als nu. Het probleem van Europa is dat kennis de enige grondstof is, en die moet je kunnen verzilveren. Kennis moet onze grote kracht worden”, besluit de topman.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content