"Als het geen volledig internet is, verkoop het dan ook niet zo"

30/05/12 om 11:09 - Bijgewerkt om 11:09

Bron: Datanews

Eerlijke aanduidingen van breedbandsnelheden en een duidelijke weergave van eventuele internetbeperkingen, dat is wat eurocommissaris voor de Digitale Agenda Neelie Kroes vraagt van de Europese internetoperatoren.

"Als het geen volledig internet is, verkoop het dan ook niet zo"

Eerlijke aanduidingen van breedbandsnelheden en een duidelijke weergave van eventuele internetbeperkingen, dat is wat eurocommissaris voor de Digitale Agenda Neelie Kroes vraagt van de Europese internetoperatoren.

Neelie Kroes laat eindelijk in haar kaarten kijken wat betreft het hete hangijzer van 'netneutraliteit'. Dat thema draait rond de vraag of internetproviders hun trafiek mogen 'stroomlijnen' door bepaalde datastromen/applicaties voorrang te geven en andere te blokkeren.

Kroes zegt dat ze haar standpunt in beraad heeft gehouden, omdat ze eerst duidelijke gegevens over de stand van zaken inzake netneutraliteit wenste te verzamelen. Een jaar geleden vroeg ze het Europese orgaan van telecomregulatoren, BEREC, om het nodige bewijsmateriaal te verzamelen over de kwaliteit van de internetdiensten, over het eventuele blokkeren van bepaalde content en over hoe snel je kan switchen van dienstverlener.

Uit het onderzoek van BEREC blijkt nu dat het merendeel van de internetleveranciers, vast dan wel mobiel, geen beperkingen toepassen op hun verkeer. Maar, zo blijkt ook, minstens 20 procent tot mogelijk de helft van de mobiele internetgebruikers hebben contracten waarmee de operatoren bepaalde diensten (zoals voip en Skype of peer-to-peer-uitwisseling) kunnen verbieden. Ook zou 20 procent van de vaste operatoren beperkingen opleggen inzake peer-to-peer-verkeer. Toch blijken er ook vaste en mobiele aanbiedingen bij 85 procent van de vaste en 76 procent van de mobiele internetproviders die geen enkele restrictie hebben.

Kroes en BEREC concluderen dat het dus vooral een kwestie is van klanten keuze te bieden en heel duidelijk aan te geven wat het verschil is tussen de verschillende aanbiedingen. Volgens Kroes zijn er drie belangrijke veranderingen nodig. Klanten moeten allereerst duidelijke informatie krijgen over de feitelijke breedbandsnelheden. "Niet enkel de snelheid om drie uur 's nachts, maar ook de snelheid tijdens de piekperiodes."

Daarnaast moeten klanten ook informatie krijgen over de beperkingen van datgene waarvoor ze betalen. Opmerkelijke uitspraak van Kroes daarover: "Duidelijke, gekwantificeerde datalimieten zijn veel beter dan vage 'fair use'-policies die teveel overlaten aan het goeddunken van de internetleveranciers."

Tot slot moeten de gebruikers weten wat ze krijgen, klinkt het: "Champagne of minderwaardige schuimwijn? Als het geen volledig internet is, verkoop het dan ook niet zo. Misschien zou het dan niet eens 'internet' mogen heten."

Kroes vraagt van klanten dat ze op basis van die keuze "stemmen met hun voeten": ze moeten kiezen voor die operator die het meest een dienst op hun maat aanbiedt. "Daarom zal onze richtlijn ervoor zorgen dat het makkelijker wordt om van internetleverancier te wisselen."

Onze partners