Alsnog Belgisch tintje op Global Security Challenge

31/08/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

178 toepassingen strijden voor de trofee van de Global Security Challenge 2009. Die wil bedrijven belonen die innovatieve securityapplicaties of -projecten hebben ontwikkeld.

178 toepassingen strijden voor de trofee van de Global Security Challenge 2009. Die wil bedrijven belonen die innovatieve securityapplicaties of -projecten hebben ontwikkeld.

Mooi cijfer, die 178, en een lichte stijging tegenover de zowat 150 kandidaturen in 2008. Voor het eerst werd dit jaar door LSEC een oproep gelanceerd voor Belgische kandidaturen. Jammer genoeg sprong geen enkel bedrijf (start-up of kmo) op die kar. Gebrek aan visibiliteit van de wedstrijd, motivatie, middelen, ...? Dat moet in elk geval worden uitgezocht voor de toekomst. Nochtans, zo benadrukt Ulrich Seldeslachts, ceo van LSEC, ontbreekt het de Belgen niet aan expertise en competentie. Maar de 'déclic' is er nog niet.

België zal toch niet helemaal afwezig zijn van de final round, aangezien één van de zes finalisten - met name IntrinsicIC, een spin-off van Philips, grotendeels steunt op het r&d-werk van een Belg. Pim Tuyls, een voormalig onderzoeker van de ESAT-groep aan de KU Leuven, is nu cto bij het bedrijf en zal de applicatie voor de jury verdedigen. Het gaat om een applicatie voor de beveiliging van 'objecten', via een intrinsieke en exclusieve identiteit die eraan verbonden is. Het principe zou bijvoorbeeld toegepast kunnen worden op microprocessoren om illegale productie en reproductie tegen te gaan.

Op 9 september strijden de 6 finalisten voor de 2 lauwerkransen (in de kmo-categorie: MobileGov (Frankrijk), OmniPerception (VK), Piexon (Zwitserland). In de start-ups-categorie : Kromek (VK), IntrinsicID (Nederland), Auxetix (VK)). Die winnaars kunnen dan deelnemen aan de finale, waarin ze het moeten opnemen tegen Amerikaanse en Aziatische concurrenten. De jury evalueert volgens criteria als de mate van innovatie, technologische kwaliteit, marktperspectieven, commercieel concept, ... Uiteindelijke beloning: een prijs van 500.000 euro en nieuwe visibiliteit op de markt.

Onze partners