Amazon-CEO herkent zich niet in ‘onmenselijke werkomgeving’

© Reuters
Wim Kopinga Freelance journalist

Dit weekend schreef The New York Times (NYT) een zeer pittig artikel over Amazon. De CEO van het bedrijf, Jeff Bezos, zegt in een uitgelekte interne memo zich niet te herkennen in het beeld dat van het bedrijf geschetst wordt.

De online retailer kwam eerder al in het nieuws vanwege de slechte werkomstandigheden in distributiecentra. Nu blijkt volgens de NYT dat het op andere plekken binnen het bedrijf ook niet prettig werken is. De krant sprak 100 (voormalig) werknemers over het bedrijf en het resultaat was niet mals.

Als je voor Amazon werkt moet je dag en nacht bereikbaar zijn: als je midden in de nacht niet direct op e-mail reageert, krijg je meteen een SMS waarom er nog niet gereageerd is. Vrouwen met jonge kinderen en mensen die ernstig ziek zijn of andere ‘persoonlijke problemen’ hebben worden zo snel mogelijk de deur uitgewerkt. Er wordt actief aangemoedigd om ideeën van collega’s af te branden als je denkt dat ze niet goed zijn. Ook is het prima om anoniem klaagberichten naar de baas van collega’s te sturen als je het niet eens bent met hun werkwijze.

In het stuk van de NYT wordt de werkplek omgeschreven in citaten als ‘the greatest place I hate to work’ en ‘Amazon is where overachievers go to feel bad about themselves’. Volgens een andere getuigenis zou iedereen die er werkt wel eens aan zijn bureau hebben zitten huilen.

De werkwijze van het bedrijf zorgt ervoor dat een gemiddelde medewerker het er maar een jaar volhoudt. ‘Burn and churn’ noemen ze dat bij Amazon en daarom moeten ze constant op zoek naar nieuwe mensen. Alleen al op het hoofdkwartier in Seattle zoeken ze maar liefst 4.500 nieuwe collega’s.

Bezos herkent het bedrijf niet

Bezos zegt zich in de memo niet te herkennen in het verhaal van de NYT. Hij moedigt medewerkers aan om melding te maken van de beschreven omstandigheden. ‘Ik geloof dat iedereen die voor een bedrijf werkt dat echt is zoals beschreven in de NYT gek zou zijn om te blijven. Ik weet dat ik zou vertrekken bij zo’n bedrijf’, zegt de topman. Hij moedigt medewerkers aan om melding te maken van situaties die beschreven zijn in het artikel. ‘Maar hopelijk herken jij het beschreven bedrijf niet. Hopelijk heb je plezier in het werken met een hoop briljante mensen, die helpen de toekomst uit te vinden en lach je terwijl je dat doet.’

Ondanks (of dankzij) de beschreven werkomstandigheden gaat het niet slecht met het bedrijf. Amazon heeft een waarde van meer dan 250 miljard dollar.Daarmee is het onlangs het gigantische Walmart voorbij gegaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content