Amazon sluit de deur voor Adobe Flash

Amazon.com: ontslagen in Duitsland, té veel bestellingen in de VS. © REUTERS
Pieterjan Van Leemputten

Retailgigant Amazon gaat geen advertenties in Adobe Flash meer accepteren nu verschillende browsers de speler tegenhouden.

Vanaf september kan je niet meer in Flashformaat advertenties aanleveren bij Amazon. De reden is dat de ervaring niet langer vlot en consistent is. De beslissing komt er nadat Google aankondigde dat het animaties in Flash binnenkort niet langer automatisch laat afspelen (de functie zit momenteel in bèta). Eerder voerden ook Firefox en Safari zulke beperkingen in.

De weigering van Amazon betekent niet het einde van geanimeerde advertenties op de site omdat je vandaag ongeveer hetzelfde kan met Html5. Net zoals YouTube begin dit jaar van Flash naar Html5 overstapte. Maar het feit dat het blokkeren van Flash in Chrome, Safari en Firefox Amazon op andere gedachten brengt, doet vermoeden dat ook andere grote sites de technologie op termijn aan de kant schuiven.

Adobe Flash was vooral populair begin jaren 2000 voor het weergeven van filmpjes, animaties, geluid en zelfs hele websites. Maar doorheen de jaren komt Flash regelmatig onder vuur te liggen. Omwille van zijn populariteit zoeken hackers, vaak met succes, naar veiligheidslekken in de speler. Tegelijk gebruikt de speler veel middelen van je toestel, waardoor het gebruik op de mobiele toestellen van vandaag een pak minder interessant is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content