Amerikaanse autoriteiten onderzoeken samenwerking tussen Yahoo en Google

De geplande samenwerking op het stuk van online reclame tussen de internetconcerns Yahoo en Google wordt steeds meer in het oog gehouden door de mededingingsinstanties.

De geplande samenwerking op het stuk van online reclame tussen de internetconcerns Yahoo en Google wordt steeds meer in het oog gehouden door de mededingingsinstanties.

Na het Amerikaanse ministerie van Justitie onderzoekt nu ook de procureur-generaal van Californië, Jerry Brown, de overeenkomst. Beide ondernemingen hebben hun hoofdzetel in deze Amerikaanse staat. De bekende zoekmachines hebben samen een marktaandeel van 90 procent in de VS.

Yahoo heeft de samenwerking met Google in juni aangekondigd, nadat Microsoft een overnamebod had gedaan. De marktleider zal vanaf eind september op Yahoo-websites in de VS en Canada reclame plaatsen. Google bereikt hierdoor de grootste opbrengst per advertentie. De bedrijven zullen de omzet verdelen. Yahoo kan daardoor volgens berichten in de sector 800 miljoen dollar per jaar verdienen.

Critici vrezen een aantasting van de concurrentie op de markt van online reclame en daardoor ook een stijging van de reclameprijzen. De voorbije week heeft de Association of National Advertisers al haar bedenkingen geuit in een brief aan de Amerikaanse minister van Justitie. Tot deze organisatie behoren onder andere winkelketen Wal-Mart en autoproducent General Motors.

Het ministerie van Justitie heeft een van de bekendste experts in kartels ermee belast de zaak te onderzoeken, aldus berichten in The Wall Street Journal. Sanford Litvack was in de jaren zeventig, ten tijde van president Jimmy Carter, leider van de controle-instantie voor eerlijke concurrentie in het ministerie van Justitie. De krant schreef dat het nog onduidelijk was of hij enkel de deal tussen Google en Yahoo zou gaan bestuderen. Er zijn ook geen aanwijzingen dat het ministerie van Justitie ook daadwerkelijk zal ingrijpen.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content