Amerikaanse concurrentiewaakhond ziet overname AdMob door Google niet zitten

14/04/10 om 17:46 - Bijgewerkt om 17:46

Bron: Datanews

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) ziet een overname van AdMob door Google niet echt zitten. De concurrentiewaakhond vreest dat Google door de overname te veel macht zou krijgen en zou geadviseerd hebben om de overname te blokkeren, zo meldt de Wall Street Journal.

De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) ziet een overname van AdMob door Google niet echt zitten. De concurrentiewaakhond vreest dat Google door de overname te veel macht zou krijgen en zou geadviseerd hebben om de overname te blokkeren, zo meldt de Wall Street Journal.

Google maakte in november 2009 bekend dat het voor 750 miljoen dollar in eigen aandelen het bedrijf AdMob had gekocht, dat gespecialiseerd is in reclame op mobiele telefoons.

Een echte beslissing van de FTC is er nog niet, maar de commissie heeft aan het Amerikaanse Congres wel al haar twijfels geuit over de deal. Ook heeft de concurrentiewaakhond aan concurrenten van AdMob gevraagd om te getuigen over de potentiële impact van de overname.

Google zelf verdedigt de overname en verklaarde dat het samenwerkt met de FTC. Volgens het bedrijf zijn er veel bewijzen te vinden die aantonen dat de mobiele reclamemarkt concurrentieel zal blijven, ook nadat de deal rond is. Daarnaast wijst Google er op dat de mobiele reclamemarkt nog zo jong is dat het erg moeilijk is voor de FTC om nu al te voorspellen welk bedrijf de markt zal domineren. Het ziet in de recente aankoop door Apple van Quattro Wireless ook het bewijs dat er verschillende grote concurrenten zijn op de markt.

Bron: Belga

Lees meer over:

Onze partners