Amerikaanse politie zet fietsdieven met naam en foto op Twitter

© twitter

De politie van San Francisco gaat ver in haar strijd tegen fietsdiefstallen. Ze nagelt fietsdieven aan de schandpaal door hun identiteit te verspreiden via Twitter.

Wie in San Francisco betrapt wordt op het stelen van een fiets, zal het geweten hebben. De Anti-Bike Theft Unit zet de daders meteen met naam en foto op zijn Twitter-account. De account telt meer dan vierduizend volgers.

De politie gebruikt de microblogsite ook om fietsen op te sporen. Ze vraagt slachtoffers van een fietsdiefstal om meteen een foto van de gestolen fiets te tweeten. De eenheid deelt die tweets dan met haar volgers, die op hun beurt de foto kunnen verder verspreiden.

Via Twitter doet de eenheid vooral ook aan preventie. Ze geeft tips om fietsdiefstallen te voorkomen. Die gaan bijvoorbeeld over hoe je je fiets best op slot zet en welk soort sloten je best gebruikt.

Kaart met fietsdiefstallen

De politie maakte zelfs een plattegrond van San Francisco met daarop de plaatsen waar je je fiets beter niet onbeheerd achterlaat. De kaart duidt alle plaatsen waar vorig jaar fietsen zijn gestolen aan met een stip. Hoe meer diefstallen op die plaats, hoe groter de stip.

De Anti-Bike Theft Unit maakt gebruik van lokfietsen die van gps zijn voorzien. Tegelijk verspreidt de politie massaal stickers met daarop “Is this a bait bike?” (Is dit een lokfiets?).
In San Francisco verdwenen in 2012 meer dan vierduizend fietsen, een stijging met 70 procent ten opzichte van 2006 (ter vergelijking: in het veel kleinere Gent werden in 2012 2400 fietsen gestolen). De politie wil het aantal fietsdiefstallen tegen 2018 met de helft doen dalen.

Trendy

De forse stijging van het aantal fietsdiefstallen hangt samen met het toenemende fietsgebruik in de VS. Sinds 2000 is het aantal Amerikanen dat naar het werk fietst, met 60 procent gestegen.

In San Francisco kopen veel inwoners ook een duurdere fiets van meer dan 1000 euro. Die horen bij een alternatieve, trendy levensstijl. (IPS/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content