Amper 1% van de apps wordt betaald aan de kassa

. © Lectrr
Pieterjan Van Leemputten

De omzet uit apps zal tegen 2019 oplopen tot 99 miljard dollar. Maar tegelijk bevestigt een onderzoeksbureau opnieuw dat we op een punt van verzadiging zitten.

Wie een succesvolle app wil bouwen moet vooral focussen op het behouden van gebruikers nu de markt volwassen is. Gebruikers gaan niet meer spontaan zoeken of suggestielijstjes af om toepassingen te installeren. Dat zegt Gartner.

Het analistenbureau zegt daarmee niets nieuws, maar het wijst er wel op dat wie zijn toepassing in de markt wil zetten, zijn marketingstrategie moet wijzigen. het bedrijf ondervroeg tweeduizend gebruikers in de VS en Duitsland om vast te stellen dat de meesten van hen tevreden zijn met het aantal apps dat ze nu hebben.

Al biedt die status quo ook mogelijkheden. Zo kunnen bedrijven meer focussen op het verdienen van geld met apps net omdat het gebruiksgedrag stabiel blijft.

Los van de bevindingen van Gartner berekent ook Juniper vandaag dat de omzet van apps tegen 2019 naar 99 miljard dolalr gaat. Games blijven daarbij zorgen voor de grootste omzet. Maar de groei is afkomstig van lifestyle apps zoals dating, navigatie en eBooks. Juniper redeneert dat online dating mainstream is geworden en dat het daarom zo makkelijk wordt opgepikt op mobiele toestellen.

Juniper verwacht voor dit jaar dat er 235 miljard apps worden gedownload. De overgrote meerderheid daarvan is gratis. Amper één procent van de apps wordt betaald op het moment van de installatie. Mede waarom ziet het analistenbureau een verschuiving naar in-app aankopen. Bijvoorbeeld extra kaarten bij navigatiediensten, of meer kandidaten bij een dating-app.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content