Amper concurrentie op zakelijke telecommarkt

© (c) flickr - Toffehoff
Pieterjan Van Leemputten

Bedrijven met meer dan 200 werknemers merken zestien jaar na datum weinig van de geliberaliseerde telecommarkt. Het is vaak kiezen tussen Belgacom en een beetje Belgacom.

Bedrijven met meer dan 200 werknemers merken zestien jaar na datum weinig van de geliberaliseerde telecommarkt. Het is vaak kiezen tussen Belgacom en een beetje Belgacom.
Voor fixed voice is Belgacom bij 64,4 procent de enige provider. Voor vaste internetverbindingen is dat 45,9 procent en voor mobiele communicatie (voice + data) ligt dat op 64,6 procent. Een contract loopt doorgaans drie jaar voor vastelijnsdiensten en internet, en tussen de twee en drie jaar voor mobiele diensten. Vaak gaat het om contracten van drie jaar die tot twee keer met een jaar worden verlengd, of vijf jaar met twee eenmalige verlengingen.

De gegevens zijn afkomstig van een rondvraag van telecom-gebruikersgroep Beltug dat Data News kon inkijken. De studie werd uitgevoerd bij tweehonderd bedrijfsklanten die meer dan tweehonderd medewerkers tellen.

Wie dingt er mee?Wat opvalt is dat maar zes op tien van deze bedrijven de afgelopen twee jaar de vergelijking maakte tussen verschillende operatoren. Maar in praktijk krijgen bedrijven zowel voor voice, internet als mobiele diensten meestal maar twee offertes binnen. Slechts in 15-20% van de gevallen duikt er een derde speler op, in minder dan vijf procent nog een vierde.

Dat wil zeggen dat vooral Belgacom en Mobistar de zakelijke markt bespelen. “In de grotere zakelijke markt spelen andere operatoren, ook al zijn ze bekend op de consumentenmarkt, in weze geen rol.” klinkt het in het Beltug-rapport. Daarmee doelt de organisatie onder meer op Base en Telenet. “Op de mobiele markt is het zeer duidelijk. Base knabbelt daar wel aan de onderkant van de markt, maar niet onder bedrijven met meer dan 200 wernemers,” zegt Beltug-voorzitster Daniëlle Jacobs.”

Zo heeft Base wel een zakelijk mobiel aanbod, maar dat is minder gericht op grote professionele klanten. Idem met Telenet dat wel enkele grote klanten kan voorleggen voor vaste telefonie en internet, maar voor mobiel op de zakelijke markt zich eerder focust op zelfstandigen en kmo’s.

Dat doet Beltug concluderen dat er te weinig concurrentie is op de markt van middelgrote- en grote bedrijven. Die is zelfs nog groter in Wallonië, waar Telenet niet actief is. Ook bedrijven zelf erkennen dat. Een derde van bedrijven met drie sites of meer zegt dat ze voor fixed voice geen degelijke vergelijking kan maken. Voor de vaste internetverbindingen is dit één op vier en voor mobiel zegt één op vijf dat het lastig vergelijken is.

“Via Belgacom? Geen businesscase”Die stroeve markt heeft meerdere oorzaken. De markt is complex, veranderen kost tijd, geld en kennis en wie zelf weinig technische kennis in huis heeft is beter af om alles bij één operator af te nemen. Maar ook de historische aanwezigheid van Belgacom speelt een rol. Zo kan je vaak niet om Belgacom heen.

Beltug citeert in zijn rapport een anonieme telecombron die het zeer zwart-wit stelt: “Als we 20-30 procent van de sites via Belgacom moeten verbinden dan is het nog nuttig om mee te dingen, maar met hogere percentages is er geen businesscase.” Ook is het volgens de telecomgebruikersgroep lastig voor alternatieve telecombedrijven om de service level agreements te halen wanneer ze via Belgacom moeten werken.

“Er is de SLA van Belgacom aan operatoren en de SLA van die operatoren aan hun zakelijke klanten. Maar de combinatie kan nooit even goed zijn,” stelt Jacobs. Ook daar vallen sommige bedrijven over wanneer ze hun keuze maken.

Om meer concurrentie op de markt te krijgen roept Beltug in zijn studie de overheid (federaal en Europees), alsook de regulatoren BIPT en BEREC (De Europese regulator) op om alle spelers gelijke kansen te geven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content