Antwerpse discotheek eist facebooklogins van werknemers

© Reuters
Pieterjan Van Leemputten

Discotheek Roxy heeft een wel zeer bijzondere manier om feestgangers te overtuigen. Het bedrijf dringt er bij personeelsleden op aan om hun facebooklogin te overhandigen om zo promotie te voeren. De FOD Werk keurt de praktijk af.

Er worden geen wachtwoorden bekeken door het management, alles gebeurt geautomatiseerd. Maar werknemers worden aangemaand om hun Facebooklogin en wachtwoord in een systeem te voeren. Daarna neemt een extern bureau de controle over. Zij sturen namens de werknemers uitnodigingen voor feestjes of delen statussen van Roxy Antwerp.

Een lezer tipte Data News over de praktijk en onze redactie kreeg bevestiging van Kevin Binnemans, een van de managers van de club. Al ziet hij geen probleem om (doorgaans jonge) medewerkers er op te wijzen. “We gebruiken de strategie omdat je via Facebook vrienden kan uitnodigen. Er zijn weinig discotheken die dat doen, daarom dat we er niet al te openlijk over communiceren.”

“We vragen aan al onze medewerkers om mee te doen met promo-acties. De meeste jongeren vallen daar ook niet over. Daarom hebben wij gezegd dat wij dat in hun plaats zouden doen om het hen makkelijk te maken.”

“Volledig vrijblijvend”

Binnemans benadrukt dat niemand verplicht is. Al lijkt dat een zeer relatief begrip.”Het gebeurt volledig vrijblijvend, maar als ze het niet doen gaan we hen wel elke dag vragen of ze zelf al hun vrienden hebben uitgenodigd. Maar niemand heeft daar problemen mee.” Om hoeveel medewerkers het in totaal gaat kan Binnemans niet kwijt. Het gaat om het personeel in de club, de mensen van het promoteam en anderen.

Onze redactie vernam aanvankelijk dat werknemers die niet deelnamen aan het programma niet altijd mochten komen werken. Dat ontkent Binnemans. “Dat hebben we nooit opgelegd. Wel zijn er in het verleden problemen geweest met een van onze organisatoren, maar die is intussen ontslagen.”

Legaal of niet?

Als de medewerkers zelf toestemming geven om hun facebookaccount af te staan is het niet meteen duidelijk of dit legaal is of niet. Bij de privacycommissie worden we doorverwezen naar de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg omdat er geen privégegevens van de deelnemers worden verwerkt.

Daar is men streng voor de praktijk. Zo wijst de FOD naar het Europees verdrag voor de Rechten van de Mens waarin staat dat je recht hebt op een privéleven zonder inmenging van de werkgever in het privé-communicatieverkeer van de werkgever.

Dat het afstaan van de inloggegevens in overleg gebeurt maakt volgens de FOD Werk niets uit. “De inmenging in de persoonlijke levenssfeer door het (controle)beleid van de werkgever is maar geoorloofd voor zover de werkgever een legitiem doel nastreeft en voor zover de maatregelen noodzakelijk zijn om dat doel te bereiken,” schrijft directeur-generaal Michel Aseglio van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg in een reactie aan Data News. Het is dus niet verboden als dergelijke actie noodzakelijk is, maar toegang tot een facebookaccount vragen ter promotie is dat volgens de overheidsdienst niet.

Vrije wil in twijfel getrokken

Tegelijk wijst Aseglio er op dat bedrijven zelf actief kunnen zijn met een bedrijfspagina op Facebook en dat dergelijke praktijken in strijd zijn met de voorwaarden van de sociale netwerksite zelf; Die stelt immers dat een profiel persoonlijk is.

Sociale media heeft de afgelopen jaren regelmatig de relatie tussen werkgever en werknemer veranderd. Aseglio wijst er op dat sommige rechters zelfs vriendschapsverzoeken van werkgevers veroordelen omdat er een zekere druk is door de gezagsverhouding.

“Het moeten vrijgeven van je persoonlijke login is nog een stap verder. Het is dan ook niet geoorloofd dat een werkgever – gebruik makend van zijn gezagsrelatie – zijn werknemers onder druk zet of aandringt om hun persoonlijke facebooklogins mee te delen voor marketingdoeleinden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content