App.net komt met reclamevrij alternatief voor Twitter

Bron: DataNews

De Amerikaanse start-up App.net heeft een half miljoen euro opgehaald om een reclamevrij alternatief voor Twitter te bouwen. "Twitter kan zijn potentieel niet meer waarmaken omdat het zijn ziel verkocht heeft aan adverteerders."

App.net komt met reclamevrij alternatief voor Twitter

De Amerikaanse start-up App.net heeft een half miljoen euro opgehaald om een reclamevrij alternatief voor Twitter te bouwen. "Twitter kan zijn potentieel niet meer waarmaken omdat het zijn ziel verkocht heeft aan adverteerders." App.net heeft intussen al 488.327 euro opgehaald via het fundraising platform Kickstarter, en de teller blijft dagelijks aantikken. Met dat geld gaat het team rond medeoprichter Dalton Caldwell een reclamevrij sociaal mediaplatform bouwen à la Twitter waarbij de gebruikers en de ontwikkelaars op de eerste plaats komen, en niet de adverteerders. Geïnteresseerden zouden wel 40 euro abonnementsgeld per jaar moeten betalen, ontwikkelaars 85 euro.

Wat is er juist aan de hand? Onder druk van zijn sales- en marketingafdeling beperkt Twitter de toegang tot zijn API. De gevolgen zijn nu al verregaand. Zo mogen tweets niet langer verschijnen op LinkedIn, en het lijkt er op dat ook Flipboard zijn toegang tot het sociaal netwerk gaat verliezen. Een ander 'slachtoffer' is de Instagram-gebruiker, die zijn Twitter-contacten niet langer kan toevoegen aan zijn favoriete foto-applicatie.

Heel wat ontwikkelaars plaatsen grote vraagtekens bij de demarche. Caldwell schrijft op zijn blog zelfs dat Twitter zijn potentieel niet meer kan realiseren nu het zijn ziel heeft verkocht aan adverteerders.

"Twitter had één van de fundamentele bouwstenen van het internet kunnen zijn dankzij zijn krachtige API", staat er te lezen. "Maar in de plaats trekken de adverteerders aan het langste eind. Een volgende stap is dat alle Twitter-clients van derden geblokkeerd worden om de content beter te kunnen controleren."

Het spreekt voor zich dat Caldwell ergens een punt heeft, maar 'gratis' is nog steeds de orde van de dag op het internet. Op het moment dat er betaald moet worden, haken de meeste mensen meteen af.

Toch hebben intussen al een kleine 10.000 internetgebruikers geïnvesteerd in App.net. Benieuwd of het project de hooggespannen verwachtingen kan waarmaken.


Onze partners