App Store voor Mac finale doodsteek voor softwarepakketten?

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Apple heeft een App Store voor Mac-computers geopend. Geïnteresseerden kunnen voortaan in enkele muisklikken kleine softwaretoepassingen downloaden en installeren. Bij de lancering zijn al een duizendtal gratis of betalende apps beschikbaar. Er bestaan al App Stores voor de iPhone en de iPad, en de app was in eerste instantie ook bedoeld voor mobiele toepassingen, maar door het succes breekt het fenomeen nu ook door voor gewone laptops en desktops. Volgens het onderzoeksbureau Gartner werd vorig jaar in totaal voor een bedrag van 6,2 miljard dollar aan apps verkocht. In 2013 zouden apps goed moeten zijn voor een omzet van 29,5 miljard dollar. Enkel

Apple heeft een App Store voor Mac-computers geopend. Geïnteresseerden kunnen voortaan in enkele muisklikken kleine softwaretoepassingen downloaden en installeren. Bij de lancering zijn al een duizendtal gratis of betalende apps beschikbaar.

Er bestaan al App Stores voor de iPhone en de iPad, en de app was in eerste instantie ook bedoeld voor mobiele toepassingen, maar door het succes breekt het fenomeen nu ook door voor gewone laptops en desktops.

Volgens het onderzoeksbureau Gartner werd vorig jaar in totaal voor een bedrag van 6,2 miljard dollar aan apps verkocht. In 2013 zouden apps goed moeten zijn voor een omzet van 29,5 miljard dollar. Enkel en alleen de winkel voor de iPhone, met meer dan 300.000 toepassingen, brengt volgens schattingen van de Amerikaanse investeringsbank Kaufman Brothers al tot 2,5 miljard dollar per jaar op voor Jobs en co.

Apple zet met de App Store voor Mac dus een logische stap. Softwareontwikkelaars die hun toepassingen via de winkel aan de man willen brengen, moeten er wel rekening mee houden dat Apple de (erg strenge) spelregels bepaalt, en 30 procent van de inkomsten opstrijkt.

Ontwikkelaars kunnen nog altijd verkopen buiten het platform om, maar als ze via de winkel passeren kunnen ze profiteren van het wereldwijde distributieapparaat, en zijn ze verzekerd van kant-en-klare marketing.

Volgens heel wat analisten komen kleine en onafhankelijke ontwikkelaars sowieso als winnaar uit de bus, samen met Apple. Het zijn de traditionele softwareverkopers die het slachtoffer worden van de verdere atomisering van de softwaremarkt.

Waarom zou je immers nog honderden euro’s betalen voor een Photoshop-pakket, als je met twee of drie kleine en specifieke apps van 5 euro eigenlijk al genoeg tools hebt om je foto’s te bewerken? De consument spaart geld uit, en de kleine ontwikkelaars kunnen focussen op wat de gebruikers echt willen, in plaats van allesomvattende en zware suites te moeten bouwen.

Yankee Group analist Carl Howe voorspelt dan ook het einde van de grote, monolitische softwarepakketten, zeker wanneer er nog andere, gelijkaardige initiatieven voor ‘gewone computers’ bijkomen. “De traditionele vendors gaan het erg moeilijk krijgen, al was het maar omdat hun producten veel te hoog geprijsd zijn voor applicatiewinkels.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content