Analyse | Nieuws

‘Apple is het nieuwe Microsoft’

© Reuters
Wim Kopinga Freelance journalist

Waar Microsoft jaren achterop hinkte en eindelijk zijn visie vond, is het nu Apple dat de brave toer opgaat: veel geld, maar weinig vernieuwing.

De koppen op de ochtend na het MacBook-event van Apple liegen er niet om: ‘Is Apple giving up on making great computers?, For crying out loud, Apple, just build a touchscreen Mac already en WTF Is Apple Thinking With the New MacBook Pro and Touch Bar? Het is maar een greep uit de analyses.

En zo gaat het al langer bij Apple. Sinds Steve Jobs niet meer aan het hoofd staat is er nauwelijks vernieuwing en teert men op de oude cashcow: de iPhone. Bij Microsoft gebeurde iets vergelijkbaars toen Bill Gates zijn zitje aan Steve Ballmer gaf: geld op de korte termijn werd belangrijker dan innovatie. Gisteravond presenteerde Apple de eerste update van de MacBook Pro in vier jaar tijden maar weinig mensen waren enthousiast.

De belangrijkste verandering was dit keer voor de MacBook een toevoeging van de ‘Touch Bar’: de functietoetsen (F1 tot en met F12) zijn weg. ”We gebruiken ze niet meer” en ”de technologie is 45 jaar oud”, verklaarde Apple de verandering. In plaats daarvan heeft de Pro bovenin het toetsenbord een display, de Touch Bar.

Touch Bar

De Touch Bar kan onder meer worden gebruikt voor internet. Wie op Safari gaat, ziet in het display de pictogrammen van belangrijke sites staan. Het is ook mogelijk om er bijvoorbeeld foto’s mee te bewerken, emoji’s te selecteren, het geluidsniveau en de helderheid van het scherm aan te passen.

De grote vraag is: welk probleem wordt hiermee opgelost? De Touch Bar doet niets wat u nog niet kon. Het zorgt zelfs voor een nieuwe probleem: nu zijn de functietoetsen blind te bedienen, omdat je weet wat er zit. Met de Touch Bar zal de indeling ervan veranderen aan de hand van wat je doet: typ je, dan komen er bijvoorbeeld emoji te staan en als je muziek luistert kan je het volume aanpassen of doorspoelen. Maar dat kon ook al met de functietoetsen die je blind kon raadplegen. Nu moet je naar beneden kijken om een knop te zoeken.

Apple-CEO presenteert de MacBook Pro met touchscreen.
Apple-CEO presenteert de MacBook Pro met touchscreen.© Reuters

Apple maakt problemen

En dat is niet het enige probleem dat Apple met de nieuwe MacBook Pro creëert, zoals Trent Lapinski terecht op Medium opmerkt. “Om het nog erger te maken heeft de nieuwe MacBook Pro met Touch Bar geen MagSafe, Display-poort, HDMI, Micro SD-slot, of enige andere usb-aansluiting. Dat betekent dat je geen usb-stick aan kunt sluiten of je iPhone vanaf je laptop op kunt laden zonder een extra kabel, zelfs als je de iPhone 7 hebt.”

De MacBook Pro heeft nu vier usb-c-aansluitingen, waardoor je altijd een verloopkabel nodig hebt om een scherm, HDMI, je telefoon of iets anders aan te sluiten.

Uiteraard is dat niet alles wat Apple gedaan heeft. Intern zijn er wat dingen aangepast, zoals de RAM die er iets op vooruit gegaan is. Maar wie zou speciaal daarvoor een nieuwe computer kopen?

De Pro stond voor ‘Professional’

Waarom heeft Apple er zoveel problemen mee om een touchscreen toe te voegen aan de MacBook Pro? Touchscreens voegen véél meer toe dan een strip bovenaan het toetsenbord, het werkt ook intuïtiever – zoals laten we zeggen een iPad.

Microsoft was zo slim om op verschillende vlakken in te zetten op laptops met een touchscreen, nadat het initieel de boot miste. Het bracht de Surface Pro uit, een laptop die losgekoppeld kan worden van het toetsenbord en zo omgetoverd wordt in een tablet.

De Surface Pro werd succesvol op de zakelijke markt en Microsoft presenteerde woensdag nog meer computers mét touchscreens.

Microsoft maakte zelfs voor het eerst in de geschiedenis een eigen desktop: de Surface Studio. Een computer die zeer positief werd onthaald en waar Microsoft mee inzet op de creatieve wereld. Op de makers. Op de ‘professionals’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Precies een jaar geleden zette Microsoft hier al een eerste stap. Toen werd de Surface Book gepresenteerd. Een krachtige laptop met prachtig design die al snel vergeleken werd met de MacBook van Apple. Groot verschil: het scherm is los te koppelen en heeft uiteraard een touchscreen. We durfden toen voorzichtig de vraag te stellen: Is Microsoft weer cool?

Nu blijkt dat het een jaar geleden geen ongelukje was van het bedrijf uit Redmond. Sinds de aanstelling van CEO Satya Nadella vaart het bedrijf weer een creatieve koers en heeft het visie.

Onder de vorige CEO, Steve Ballmer, stond Microsoft er financieel beter voor dan ooit: de omzet verdriedubbelde naar 78 miljard dollar en de winst steeg van 9 naar 22 miljard dollar. Op de korte termijn deed Ballmer het dus fantastisch. Je kunt haast niet beter vragen, maar op de lange termijn ontbrak het hem volgens ondernemer Steve Blank aan visie, schrijft hij op VentureBeat.

Microsoft miste vijf keer de boot

Ondanks de financiële successen wist Ballmer vijf keer de boot te missen toen hij CEO was: zoeken liet hij aan Google; smartphones werden het domein van Apple; mobiele besturingssystemen waren van Google en Apple; media werd Apple en Netflix; en de cloud werd van Amazon. Microsoft ging de 21e eeuw in met 95 procent aanwezigheid op besturingssystemen (toen het nog vrijwel alleen desktops waren). Maar daar kwamen mobiele besturingssystemen bij, waardoor met de komst van iOS en Android de softwaregigant niet meer alomtegenwoordig is.

Ballmer zette in op de succesverhalen van weleer en perfectioneerde die. Alles buiten die projecten kregen nooit serieuze aandacht, waardoor er een gebrek aan innovatie was. Door zijn focus op de korte termijn en het gebrek aan innovatie en visie verdween de ziel uit Microsoft.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

In 2014 werd Ballmer uiteindelijk met pensioen gestuurd en nam Satya Nadella het roer over. Nadella zorgde voor de focus op mobiel en de cloud en draaide de tak voor mobiele telefonie definitief de nek om. Nu ligt de focus op augmented reality en kunstmatige intelligentie. Hij weet dat het marktaandeel van Microsoft nooit meer zal worden wat het in de 20e eeuw was, maar hij heeft het bedrijf wellicht van irrelevantie weten te redden.

Tim Cook is Steve Ballmer

'Apple is het nieuwe Microsoft'
© Reuters

Onder Cook zit Apple nu in eenzelfde situatie als Microsoft onder Ballmer. Sinds Cook aan het roer staat is de omzet verdubbeld naar 200 miljard dollar. Apple is het rijkste bedrijf ter wereld, maar heeft sinds zijn aanstelling maar één nieuw product gelanceerd: de Apple Watch. En alhoewel dat apparaat in zijn productgroep de marktleider is, staat de hele markt op instorten. Per kwartaal worden er minder Apple Watches verkocht.

Hoe anders was dat onder Steve Jobs, toen de ene revolutie de andere opvolgde. De Apple Stores waren vernieuwend in de retail, iTunes zette de distributie van muziek op z’n kop en de App Store deed hetzelfde voor mobiele apps. In de tussentijd werden de iPod, iPhone en iPad ook nog eens uitgebracht.

Zo kwamen er nieuwe klanten, verkoopkanelen en daarmee ook omzetgroei en winst. Cook blijft de nadruk leggen op de iPhone, waar ook het meeste winst gehaald wordt, maar daardoor krijgen andere producten minder aandacht.

Apple-CEO Tim Cook
Apple-CEO Tim Cook© Reuters

Steeds minder vervanging

We kunnen moeilijk zeggen dat het nu slecht gaat met Apple, maar er zijn nieuwe producten nodig om vooruit te blijven gaan. Computers worden door een gebrek aan innovatie steeds minder vervangen. Men koopt pas een nieuwe wanneer de oude stuk is. Voor smartphones begint steeds meer hetzelfde te gelden, omdat de verschillen niet groot genoeg meer zijn. Voor een camera die een fractie beter is of een nieuwe telefoon zonder hoofdtelefoonaansluiting tellen maar weinig mensen jaarlijks een kleine 1.000 euro neer.

Na vier jaar niets te veranderen aan de MacBook Pro is de toevoeging van een Touch Bar niet voldoende. Er moet meer gebeuren om klanten vast te houden. Apple heeft weliswaar goodwill opgebouwd bij de vaste klantenkring, waardoor niemand nu meteen weg zal rennen, maar er moet de komende jaren iets gebeuren. De vervanging van de topman is wellicht een goed begin.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content