Apple koopt opnieuw kaartenkennis in

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Apple neemt Embark over: een ontwikkelaar van applicaties rond openbaar vervoer.

Apple is kennelijk nog steeds op overnamepad. Nog geen tien dagen geleden nam de Amerikaanse fabrikant de tv-app Matcha over, en nu mag ook Embark toegevoegd worden aan het lijstje met acquisities. In tegenstelling tot Matcha zit Embark in de kaartensfeer. Het bedrijf specialiseert zich in applicaties rond openbaar vervoer. Zo ontwikkelde Embark al apps voor openbaar vervoer in de steden San Francisco (BART), New York (metro) en Boston (MBTA). De Embark-apps zijn nog steeds te vinden in de Apple-downloadwinkel, maar ondertussen wel geschrapt uit Google Play.

Met de overname van Embark – het overnamebedrag werd niet meegedeeld – koopt Apple andermaal kennis in rond kaarten. Eerder lijfde de Amerikaanse fabrikant al Wifislam (navigatie binnenshuis), HopStop (apps rond openbaar vervoer) en Locationary (locatiebepaling via crowdsourcing) in.

Het lijkt er dus sterk op dat Apple puzzelstukken gekocht heeft om een eigen app uit te brengen rond openbaar vervoer en gepersonaliseerd reisadvies op basis van je locatie. Dat apps rond kaarten en locatie hoog op de agenda staan bij Apple, hoeft ook al niet te verbazen gezien het debacle met de eigen kaartenapp Maps die met iOS 6 gelanceerd werd. Die falende app kostte niet alleen de kop van de kaartenchef, maar noopte Apple-ceo Tim Cook toen zelfs tot openbare excuses.

Mogelijk wordt een eigen navigatie-app een integraal onderdeel van een nieuwe versie van iOS. Tot nu toe zijn er echter geen aanwijzingen dat we zo’n app al mogen verwachten in het op stapel staande iOS 7 dat volgende maand voorgesteld zal worden, vermoedelijk samen met nieuwe iPhones.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content