Apple opnieuw verreweg het meest waardevolle merk

06/10/15 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:50

Het merk Apple wordt ook dit jaar weer het hoogst gewaardeerd in de lijst die merkenbureau Interbrand jaarlijks opstelt. IT-merken doen het sowieso goed, qua merkwaardering.

Apple opnieuw verreweg het meest waardevolle merk

© Wim Kopinga

Het merk Apple wordt anno 2015 gewaardeerd op een dikke 170 miljard dollar. Dat is in dezelfde orde van grootte als een jaaromzet van het bedrijf. Apple heeft een snelle opmars gemaakt. In 2010 zat het nog niet eens in de top tien.

De waarde van het merk Apple was ook in 2015 een snelle stijger, de op één na snelste zelfs: vergeleken bij vorig jaar nam de waarde 43 procent toe. Alleen Facebook deed het beter, met een groei van 54 procent, maar bij een merkwaarde van 14 miljard in 2014 is zo'n hoge groei makkelijker gerealiseerd dan op het niveau van Apple. Anders geformuleerd: de winst die Apple van 2014 op 2015 in absolute termen boekte was 2,5 maal de merkwaarde die Facebook nu wordt toegekend.

IT-merken goed gewaardeerd

De merken van IT-bedrijven zijn volgens Interbrand sowieso sterk. Ook nummer 2, Google is een IT-merk. Het eerste niet-IT-merk vinden we op nummer 3: Coca-Cola. In de top-10 zijn nog 5 IT-bedrijven te vinden. Google (2), Microsoft (4), IBM (5) Samsung (7) en Amazon (10).

In de rest van top-100 zijn nog 12 IT-bedrijven te vinden, waaronder Intel, Cisco, Oracle en HP nog bij de top-20. Opvallend is dat ook Accenture, als enige pure dienstverlener, de lijst haalt, op een 42e plaats.

Lees meer over:

Onze partners