Apple past app-regels aan voor ‘loot boxes’

. © .
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Apple heeft de regels voor mobiele games in zijn app store aangepast om zogeheten ‘loot boxes’ transparanter te maken.

De heisa rond ‘loot crates’ loopt al langer in gameland. Computerspellen, zowel de klassieke games die je koopt, als de mobiele, vaak gratis te downloaden spellen, gebruiken die boxen als een extra manier om geld in het laatje te brengen. Spelers kopen een ‘loot crate’, met echt geld of met een in-game munt die ze bijvoorbeeld verzamelen door het spel te spelen. Ze vinden in die doos vervolgens een willekeurige prijs, vaak in de vorm van spulletjes voor de gamewereld. Een beetje zoals een kraslotje, dus, wat meteen ook de reden is waarom zelfs minister Koen Geens zich al tegen het systeem heeft uitgesproken.

Ook Apple probeert nu de praktijk strenger aan te pakken. In zijn ontwikkelaarsregels heeft het bedrijf opgetekend dat games exact moeten aangeven hoe groot de kans is om bepaalde items in zo’n box te krijgen, en dat klanten dat percentage te zien moeten krijgen voor ze een item kopen. Iets wat redelijk wat games, zoals bijvoorbeeld het populaire ritmespel Love Live, al lang doen, trouwens.

De schuld van Star Wars

De discussie rond loot crates kwam enkele weken geleden in de aandacht van het grote publiek naar aanleiding van het spel Star Wars Battlefront 2. Dat spel, waarvoor mensen al een zestigtal euro betalen om het aan te kopen, kreeg bakken kritiek van spelers omdat het vrijspelen van populaire personages opmerkelijk veel tijd vraagt. Dat kon echter omzeild worden door nog eens extra te betalen voor loot crates, iets wat uitgever EA niet in dank werd aangenomen. Een van de gevolgen is dat de praktijk nu ook op andere platformen extra onder de loep wordt genomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content