Apple-topman haalt uit naar Android

14/03/13 om 02:37 - Bijgewerkt om 02:37

Bron: Datanews

Aan de vooravond van de lancering van de Samsung Galaxy S4 - een zo goed als gegarandeerde hit - schopt Apple-marketingbaas Phil Schiller naar smartphone-concurrent Android: "Niet zo goed als een iPhone."

Apple-topman haalt uit naar Android

© Reuters

Schiller deed zijn uitval in een interview met de Amerikaanse krant The Wall Street Journal. Samsung, de grootste smartphonemaker ter wereld, lanceert vandaag in New York de galaxy S4, de opvolger van de Galaxy S3, die zelf de grootste concurrent is die de iPhone ooit te bekampen kreeg.

Phil Schiller is er echter gerust op, zegt hij. Android, het besturingsysteem van Google, dat door een veelheid van smartphonemakers gebruikt wordt, blijft het onderdeuntje."Een Android krijg je vaak gratis als je een gewone gsm inlevert", sneert Schiller. "De ervaring is niet zo goed als een iPhone."

Mammoetschermen

Schiller ergert zich bij Android vooral aan de fragmentatie, ofte het feit dat op verschillende Android-modellen vaak verschillende versies van het besturingssysteem draaien. De nog steeds in omloop zijnde oude versies zorgen er wel eens voor dat apps niet op alle Android-smartphones even goed werken.

Maar dat is lang niet het enige wat Schiller tegen de borst stuit. "Wanneer je een Android-toestel uit zijn doos haalt, moet je intekenen op negen verschillende accounts van verschillende producenten om de ervaring te krijgen die in iOS ingebakken zit."

Ook van de diversiteit op de markt van Android-smartphones is Schiller niet onder indruk. En dan vooral niet van de mammoetschermen waarmee Android-fabrikanten elkaar tegenwoordig de loef proberen af te steken. De Galaxy S4 krijgt volgens de geruchten een schermdiagonaal van 5 inch, een vol inch (2,5 centimeter) meer dan de iPhone 5.

"Anderen maken hun toestellen zo groot maken om het batterijvermogen van de iPhone 5 te benaderen", sust Schiller. "De iPhone 5 heeft nog steeds het beste scherm van alle smartphones."

Apple niet meer cool

Dat neemt allemaal niet weg dat Apple het voorbije jaar - en dan vooral sinds de lancering van de Galaxy S3 - flink terrein heeft moeten prijsgeven aan Android. Op de wereldmarkt voor smartphones was Apple in 2012 goed voor 19,1 procent van de verkochte toestellen en Android voor 66,4.

Ook imagogewijs is het boksen voor Apple, dat vandaag lang niet meer zo 'cool' is als een paar jaar terug. Samsung zet iPhone-gebruikers in zijn reclame neer als schapen die met de kudde meelopen. Dat herinnert ironisch genoeg meer dan een beetje aan de manier waarop aan de manier waarop Apple tot voor kort Microsoft aanpakte op de PC-markt.

Tekenend: het aandeel van Apple zakte van 702 dollar afgelopen september tot 428 deze week. Ondertussen blijft het wachten op het volgende revolutionaire product dat Apple uit zijn mouw schudt. Sinds het de iPad lanceerde, heeft Apple niet veel meer gedaan dan bestaande producten stukje bij beetje verbeteren, maar ook op de tabletmarkt dreigt het nu ingehaald te worden door Android

Opletten geblazen

Toch is Schiller vol vertrouwen. Hij citeert cijfers die aangeven dat vier keer zoveel mensen overstappen van Android naar iPhone als andersom. Een ander onderzoek stelt dat driekwart van de iPhone-gebruikers 'zeer tevreden' zijn over hun toestel, tegenover de helft van de Android-gebruikers.

Nochtans is het opletten geblazen voor Apple, zegt Van Baker, een analyst bij de firma Gartner, in de Wall Street Journal. "Apple zal ontzettend onder druk komen te staan wanneer de Galaxy S4 uitkomt. De Galaxy S3 was al een heel sterk toestel. De S4 zal nog meer dingen bieden die gebruikers aanspreken."

Onze partners