Apple wil bescherming voor zijn “blaadje”

. © Belga

Apple wil het kenmerkende blaadje van zijn logo als apart merk laten registreren, maar slaagt daar vooralsnog niet in.

Begin dit jaar wees het Europese merkenbureau een aanvraag af van Apple om het ‘blaadje’ in hun logo als apart merk te registreren. De afbeelding is volgens het merkenbureau niet meer dan een eenvoudige ellips-vorm, die het publiek niet als merk zal opvatten.

Apple meent echter dat het blaadje door de grote bekendheid van het Apple-logo is “ingeburgerd” en wel degelijk als merk wordt beschouwd. De Amerikaanse technologiereus tekende dan ook beroep aan. De behandeling van de beroepsprocedure is op 4 juni begonnen, blijkt uit onderzoek van het merkenbureau Chiever.

Volgens Bas Kist van Chiever is het maar de vraag of het beroep van Apple zal slagen. “Het merkenbureau is erg streng bij dit soort tamelijk basale vormen. Die krijg je tegenwoordig heel lastig beschermd. Natuurlijk is het Apple-logo een wereldbekend merk, maar dat wil nog niet zeggen dat dat blaadje dat op zichzelf ook is.”

Een uitspraak in de beroepsprocedure zal naar verwachting nog enige maanden op zich laten wachten. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content