Arthur D. Little Tarifering mobiele datadiensten groot risico

22/02/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 21/02/02 om 23:59

Bron: Datanews

Pas tegen 2005 zal mobiele GPRS of UMTS-datadiensten voor gemiddeld 18 procent van de telefoonfactuur zorgen. Om rendabel te zijn, moeten operatoren bovendien ongeveer een vierde van hun huidige abonnees kunnen overhalen om over te schakelen.

Het zal hun wel 4 tot 6 procent van hun omzet kosten. Dat staat te lezen in de jongste studie van Arthur D. Little GPRS/YMTS services in Europe, slowly but surely.De komende drie jaar moeten operatoren nog niet te veel verwachten van mobiele datatoepassingen. Gemiddeld verwachten we dat een abonnee tegen 2005 zon 5,5 euro voor deze diensten zal betalen, wat tegen 2010 zou oplopen tot 14,2 euro, meent associate director Bruno Duarte. Hij gelooft wel dat er een grote vraag is naar mobiele datadiensten, vooral bij gebruikers tussen 15 en 35 jaar en corporate ondernemingen. Korte berichten, SMS, staan vandaag voor gemiddeld 10 procent van GSM-factuur. Aanvankelijk zullen eerst de ondernemingen op mobiele datadiensten inspelen, maar dat zal niet volstaan. Je mag niet vergeten dat slechts 20 tot 30 procent van de abonnees uit het professionele segment komen, vertelt telecomexpert Jean Fisch. Volgens hem zal tegen 2005 ongeveer 60 procent van de data-omzet afkomstig zijn van eindgebruikers.GSM-factuur 38 euro in 2010Tarifering is het grootste risico. De prijzen moeten attractief, eenvoudig en begrijpbaar zijn, stelt Duarte. Eindgebruikers zijn bereid om te betalen voor e-mail, maar voor MP3 of streaming video willen ze dan weer niets neerdokken, omdat dit nu eenmaal gratis kan via het Internet. Toch vraagt 1 minuut videoconferentie zes keer meer capaciteit dan een gewone spraakoproep. De Japanse operator NTT Docomo, die in eigen land erg succesvol is met zijn iMode dienst, vraagt hiervoor slechts twee tot drie keer meer dan een gewone spraakcommunicatie. Het heeft echter de fout gemaakt om e-mail erg goedkoop te tariferen. E-mail stond eind vorig jaar bij NTT Docomo voor niet meer dan 5 procent van de gemiddelde abonneefactuur. GSM-operatoren moeten oppassen niet in dezelfde val te trappen, maar moeten tegelijk ook uitkijken dat hun SMS-inkomsten niet gekannibaliseerd worden, dixit Duarte. Hij ziet dienstenleveranciers zoals Yahoo bij de GSM-operatoren grote aantallen bits opkopen die het dan naar eigen goeddunken kan tariferen.De markt voor GPRS (General Packet Radio Service) zou moeten aantrekken tegen 2003 of 2004. De kritische massa zal bereikt worden met een penetratie van 10 tot 15 procent. Dat hebben we ook gezien met GSM, aldus Jean Fisch. Het wordt pas rendabel als GSM-operatoren 20 tot 25 procent van hun abonnees zullen kunnen overhalen om over te stappen.De huidige gemiddelde spraakfactuur per abonnee zal tot 2004 dalen met 1,5 procent, maar vanaf 2004 zou het dank zij de data-inkomsten alweer toenemen met 5 procent, van 28,6 tot 38 euro in 2010.Gebrek datakennis catastrofaalEn van de grote uitdagingen wordt het dealerkanaal. De huidige GSM-verkopers die uitstuitend op spraak gericht zijn, zullen immers niet of nauwelijks in staat zijn om de nieuwe datadiensten aan de man te brengen. IT-verkooppunten zullen mogelijk een deel van die activiteiten inpikken. Een stevig eigen dealernetwerk, waar de ervaring aangeleerd kan worden, kan voor soelaas zorgen. In Frankrijk is vandaag al de helft van de abonnees van France Telecom Orange afkomstig van de eigen winkels. Het gebrek aan kennis van mobiele data is catastrofaal, meent Bruno Duarte. GSM-operatoren zullen ook steeds meer met de IT-directeur van ondernemingen te maken hebben. Daar zullen ze mogelijk door de mand vallen.De winnaars worden wellicht de operatoren met het grootste aantal abonnees, hoewel het voor kleinere of nieuwe telcos een kans kan zijn om nieuw marktaandeel in te palmen.Arthur D. Little gelooft dat UMTS (Universal Mobile Telecommuncations System) in 2005 in Europa toch al voor de nodige inkomsten zal zorgen en GPRS zal overtroeven tussen 2006 en 2007. Tegen 2010 zou het voor een gemiddelde ARPU (Average Rate Per User) staan van ongeveer 5,5 euro. Daarvan zou 2,7 euro afkomstig zijn van verbeterde datadiensten, maar toch ook 2,8 euro van videoconferentie. Jean Fisch eindigt met het citaat dat alle voorspellingen op korte termijn te optimistisch zijn, maar op lange termijn te pessimistisch.

Onze partners