AS400 doet onderneming van het jaar draaien

Toen het logistiek bedrijf H. Essers onlangs door Ernst&Young uitgeroepen werd tot onderneming van het jaar, haalde gedelegeerd bestuurder Ivo Marechal aan dat informatica een belangrijke rol speelt. “Het toont aan dat we goede keuzes hebben gemaakt”, vertelt it-manager Jos Veyfeyken die bij de AS400 oplossing van IBM zweert.

Toen het logistiek bedrijf H. Essers onlangs door Ernst&Young uitgeroepen werd tot onderneming van het jaar, haalde gedelegeerd bestuurder Ivo Marechal aan dat informatica een belangrijke rol speelt. “Het toont aan dat we goede keuzes hebben gemaakt”, vertelt it-manager Jos Veyfeyken die bij de AS400 oplossing van IBM zweert.

Het familiebedrijf H. Essers uit Genk heeft forse ambities. De omzet moet de komende drie jaar verdubbelen. “Het succes van de onderneming is deels terug te vinden in de it-ondersteuning. Wij spelen veel meer in op de wensen van onze klanten,” meent Jos Veyfeyken. De it-afdeling met zo’n 30 medewerkers biedt die ondersteuning aan vandaag zo’n 700 eindgebruikers. “Als je de chauffeurs van de trucks met boordcomputers erbij telt, dan zijn het er een duizendtal,” vertelt Jos Veyfeyken..” H. Essers is een logistiek bedrijf, wat betekent dat het 24 uur op 24 uur moet draaien, zeven dagen op zeven. “It mag gewoon niet uitvallen. Het meest betrouwbare systeem blijft daarvoor de AS400 oplossing van IBM”, aldus Jos Veyfeyken. Het gaat eigenlijk om een combinatie van AS400 met nature RPG programmeertaal en Java front end. “Eén van de redenen waarom we het Java protocol hanteren is dat iedereen een grafisch scherm wil hebben. Het merendeel hebben we trouwens in huis ontwikkeld met de tools die beschikbaar zijn op de markt. We hebben lang gezocht, maar we hebben niet echt een goed product gevonden.” Verder maakt H. Essers gebruik van Intel servers met Citrix pakketten en thin client terminals. “We proberen het economisch en betaalbaar te houden.

Voor de communicatie met de klanten van H. Essers wordt EDI datacommunicatie gehanteerd. De vrachtwagens zelf worden gevolgd via een tracking & tracing website. En het communicatiegedeelte is netjes verdeeld: het netwerk op de Bilan-oplossing van Belgacom, terwijl Mobistar de mobiele communicatie verzorgt.

De it-afdeling zelf moet ook dag en nacht paraat staan. “Dat is een groot probleem voor het aanwerven van it-medewerkers. Een 9 to 5 job past niet in deze sector. We hebben even gedacht aan outsourcing, maar dat betekent toch een beperking in flexibiliteit. De betrokkenheid is bovendien veel minder. Ons uitgangspunt is: wat we onder controle willen houden, doen we liefst zelf.” Ook het it-budget zal dus groeien, in lijn met de omzetdoelstellingen, maar “het zal toch geen 30 procent per jaar zijn,” lacht Jos Veyfeyken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content